Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marmeladrygg
NY MEDLEM

Ingående balans för kassa- och bankkonton

Hej, jag har som kassör för en ideell förening bytt till Visma från fysisk bokföring.

Det ingående saldot från 2022 till 2023 för företagskonto 1930 var 8000kr

Jag har testat och försökt lägga in det här på olika sätt genom att balansera den ingående balansen. Men det blir inte jämnt på balansräkningen i slutändan.

 

T.ex.

Ingående balans:

1930 8000 debet

2010 Eget kapital 8000 kredit

 

Det balanserar inte.

Jag har försökt hitta guider och testat olika 2-konton etc. men ingen förklarar hur det påverkar balansräkningen i slutändan.

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Marmeladrygg!

 

Hur har du försökt lägga in detta i programmet? Har du ex. gjort en manuell verifikation eller har du gjort på något annat sätt?

 

Du kan lägga in beloppen på 1930 och 2010 under räkenskapsåret som Ingående balans under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Detta förutsätter dock att det är ert första år då man endast kan lägga in ingående balans på det första året i programmet. När det första räkenskapsår är avslutat och det är dags att skapa ytterligare ett år, förs de utgående balanserna för det första året automatiskt över till nästa räkenskapsår som ingående balanser.

 

Om det inte är ert första räkenskapsåret så tänker jag att du gärna får ta kontakt med mina kollegor på supporten, då de har möjlighet att koppla upp sig och kika på detta tillsammans med dig i realtid.

 

Önskar dig en fin dag!

/Tinne