Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Agneta-72
MEDLEM

Kundfaktura inbetalning med avdra för kostnader

Hej.

 

Jag har importerat ett kontoutdrag för två fakturabetalningar.

För att matcha måste allt bokföras.

En kan jag matcha med en faktura  och det är ok.

Men den andra är en inbetalning som även innehåller ett kostnadsavdrag.

Dvs. ikassobolaget betalar in 250 kr och tar kostnad med 250 kr och fakturan är på 500 kr.

Matchar jag kan jag matcha mot fakturan delvis men får inte in kostnaden för inkasso.

Men gör jag en enskild bokföring ligger fakturan kvar.

Kan någon hjälpa mig hur jag gör med denna inbetalning?

Tack Agneta

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Har du fått betalningen från inkassobolaget? I så fall ska du kunna hämta ut ett underlag på utbetalningen där allt finns specificerat, dvs hur mycket av kapitalet kunden har betalat, om det är några räntor samt specifikation på deras avgifter.

Har kunden betalat in hela beloppet inkl avgifter till inkassobolaget? Det verkar inte så eftersom inkassobolaget gjort avdrag med avgifterna. I så fall så är din kund fortfarande skyldig dig resterande belopp på fakturan. 

Jag betalar originalfakturan med det belopp som den har, även om man hinner få en betalningspåminnelse eller ett inkasso med extra kostnader på. Det är ju originalfakturan som man registrerat som ska betalas och tas bort från reskontran. Gör man så, kommer det ju ett inkassokrav på resterande belopp senare, det man inte betalade in. Dessutom har de då räknat fram rätt ränta man ska betala, som baseras på ens betaldag. Om du betalar in det som står på ett inkassokravet, kommer du få ytterligare ett krav på ränta även om det fanns lite ränta med på inkassokravet. I och med att det alltid tar lite tid att få iväg betalningen, så kommer det ju ett nytt krav med enbart ränta på, när man som bäst tror att ärendet är avslutat. Det slipper du och du slipper allt krångel med diffande belopp hit och dit, om du enbart betalar ursprungsfakturan först och inväntar ett nytt inkassokrav på enbart inkassoavgiften och korrekt ränta.

Det är en kundinbetalning i detta fall tolkar jag det som 🙂

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej!

 

Om det är så att kunden betalt fullt ut för fakturan så väljer du som vanligt Inbetalning av kundfaktura och den faktura det gäller. Programmet kommer att föreslå beloppet 250 kr som en delbetalning men du ändrar beloppet i den rutan och skriver 500 kr istället så att den blir slutbetald. Klicka sen på Ny bokföringshändelse och där väljer du Övrigt uttag och Egen kontering. Bokför förslagsvis kostnaden på konto 6062.

 

De andra svaren ska du ha i beaktning om det är så att kunden bara delbetalt till inkassobolaget. Jag håller med om att man ska kolla underlaget från inkassobolaget men det låter på ditt inlägg som att du redan har koll på detta.

 

Mvh

Lovisa

 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack, detta var guld värt.

Förstod inte att jag kunde ändra beloppet. Nu förstår jag lite mer. 😀

/ Agneta