Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mangnell
MEDLEM

Kundfaktura-medlemsavgifter

Hej!

Kan man boka bort en kundfaktura/medlemsavgift från föregående år utan att använda kundförlust, för det är ju valfritt att betala medlemsavgifter och kundförlust känns fel att bokföra mot.

Det fungerar inte att göra en kredit faktura eftersom dom inte är i samma bokförings år, då går det inte att kvitta dessa mot varandra.

 

5 SVAR 5
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Mangnell!

 

Jag uppfattar dig som att du vill kreditera fakturan, men att originalfakturan och kreditfakturan ska lägga sig på olika år? Jag har kikat på detta och du kan  kreditera och kvitta fakturan och få kvittningen att hamna på nuvarande år istället för 2023.
 

För att göra detta går du in på fakturan som finns i år 2023 och välj Åtgärder - Kreditera. På kreditfakturan kan du ändra fakturadatumet till exempelvis dagens datum. När du väljer att bokföra fakturan kommer programmet fråga om kreditfakturan ska kvittas mot originalfakturan. Väljer du Ja kommer kvittningsverifikationen hamna på samma datum som kreditfakturan har. Väljer du Nej så kvittas inte fakturorna, då behöver du själv gå in och välja Åtgärder - Kvitta och därefter välja datum här:

avgift2

 

Jag tänker att det här kan hjälpa dig med din fundering, om jag har missuppfattat din fråga får du gärna återkomma så kikar vi på det igen.

Ha det fint!

/Tinne

Tack då ska jag prova att göra så. Den första frågan om det finns nått annat konto att boka bort från 1510 obetalda medlemsavgifter än att använda kundförlust?

Hej @Mangnell!

 

Om du redan har krediterat och kvittat fakturan så tänker jag att du kan boka bort det från 1510 genom att skapa upp två manuella verifikationer under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation i varsitt år.

I exemplena nedan använder jag kontot 3041, men stäm av hur fakturan bokfördes och använd det kontot istället för 3041.

 

I 2023 bokför du först följande:

1510 Kredit
3041 debet

 

I 2024 bokför du:

1510 Debet
3041 Kredit

 

När du gör såhär nollas allt i respektive år och resultatet påverkas inte.

 

Återkom gärna om du har någon fundering kring detta.

Trevlig helg!

/Tinne

Hej igen! Jag tror jag förklara dåligt, 2022 jan lästes allt in från gamla ekonomi systemet i en faktura journal ( jag jobbade inte då med i klubben) och det finns väldigt många gamla fakturor sedan år2009 med medlemsavgifter som inte blivit betalda. Det är de fakturorna jag skulle vilja boka bort på något vis, dom är alltså reskontra bokade in i nya systemet. Det ända som går att göra på fakturan är åtgärden "inbetalning" så det är det jag skulle vilja ha hjälp med. 

Jag skulle kanske kunna använda 3041 som inbetalning på faktura men ser då fakturan ut att vara betald eller hur blir det då?

mvh Marie 

Hej @Mangnell 

 

Det är endast möjligt att betala reskontrafakturorna för att få bort dem, eller så kan man göra en omstart och inte ta med fakturorna om man flyttar över från ett annat program men det kanske är lite drastiskt? 

Om du väljer att betala reskontrafakturorna kan du sedan manuellt korrigera bokföringen via Bokföring - Verifikationer och en ny Manuell verifikation.
 

Hoppas du löser det nu och annars är du alltid välkommen att skriva till oss igen så hjälper vi dig gärna. 

/Tinna