Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lägga upp leverantör utan BG/PG

Hej,

Antar att det säkert går att hitta ett enkelt svar på denna frågan någonstans på forumet, men jag går lite bet.
Är överlag tämligen ny med bokföring överlag och eEkonomi i synnerhet. Företagare sedan några månader tillbaka i tiden.

 

Måste säga att eEkonomi överlag blev väsentligt mycket lättare att leva med sen vi fick igång vår bankkoppling.
Nu har jag dock stött på lite patrull. Har en post i bankhändelser som syftar till första förhöjda hyran på den lätta lastbil vi använder oss av. Fakturan är betald sedan länge (via banköverföring till bilfirman), innan bankkopplingen kom igång.

Hade velat bli av med posten i bankhändelser och tidigare har jag enkelt löst detta med att lägga in en leverantörsfaktura och matchat denna.

Problemet är att bilfirmans faktura ej innehåller något PG eller BG, varför jag inte verkar kunna lägga upp dem som leverantör.

 

Är det möjligt att komma runt detta?

Missar jag någonting superuppenbart?

Tack!

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Har du bokfört utbetalningen på annat sätt innan bankkopplingen lades till, så att det blir dubbelt om du bokför den liggande bankhändelsen, eller vad är egentligen problemet? Om det bara är att du vill kunna lägga upp leverantörsfakturan i reskontran och boka bort den mot bankhändelsen kan du alltid göra den lilla varianten att lägga ditt eget BG-nummer på leverantören - om du inte ska köpa mer av dem på ett tag. 

Annars rekommenderar jag att du bokför bankhändelsen som Egen kontering och kopplar fakturan som underlag till den verifikation som då skapas. Du kommer så givetvis aldrig att se den fakturan bland Leverantörsfakturor, men det kanske inte gör så mycket. 

Lycka till! 

 

Hejsan! 

@AnnicaL har gett dig en bra lösning kring att skapa en egen kontering av bankhändelsen, det går utmärkt såklart. 🙂 

Däremot så är det bra att vara försiktig med att lägga in sitt egna BG på leverantören i detta fallet, eftersom du har en aktiv bankkoppling och leverantörsfakturor kan gå till betalning till banken direkt från programmet. När dessa leverantörsfakturor skickas till banken så kollar man på vilket bankgiro/plusgiro leverantören har i leverantörsregistret och som betalningen ska gå till och därför får du en varning när du försöker skapa en leverantör utan dessa uppgifter. 
Om du vill gå runt detta och skapa en leverantör som inte har BG eller PG så går det bra, men fakturor som skapas för denna leverantör kommer inte komma med i betalfilen från programmet. Detta löser du genom att markera Autogiro på leverantören i leverantörsregistret. Sedan kan du skapa leverantörsfakturan utan problem och därefter matcha din betalning mot denna. 

Ha en fin dag! 
/My