Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Cricka
MEDLEM

Läsa in historiska år från annat system

Relativt ny i eEkonomi och kanske borde ha börjat med att läsa in den älsta Sie filen först men hur gör jag nu för att få in 22,21,20 och 19?

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Cricka 

 

Varmt välkommen som ny forummedlem. 

 

Det kommer att fungera fint att läsa in dina äldre år men om 2023 är upplagt, måste 2022 läggas upp innan du lägger upp 2021 osv. Programmet kommer själv att justera de ingående balanserna efter att du har importerat dina SIE-filer. Visst är det toppen!? Bifogar instruktionen Importera bokföringsdata som kanske kan komma väl till pass. 

 

Hoppas detta hjälper dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig. 

/Tinna

Cricka
MEDLEM

Jag försökte att läsa in Sie för 2022 men fick en varning om att nuvarande balans kommer att försvinna så jag valde att avbryta. Nyss tänkte jag skapa upp räkenskapsåret 2022 för att sedan förhoppningsvis kunna läsa in Sie för -22 men fick ungefär samma varning igen. Bild nedan.

Cricka_0-1699629735447.png

Kan jag bara ignorera varningen och köra på eller?
/Cricka

 

Hej @Cricka!

 

I Visma eEkonomi kan du bara lägga in ingående balans manuellt på det första bokföringsåret, därefter är tanken att programmet ska hantera det per automatik. När du nu importerar 2022 så kommer det du la in manuellt att raderas eftersom det inte längre kommer att vara det första bokföringsåret, vilket är det som programmet varnar för. I det här läget så tänker jag alltså att du kan köra vidare, eftersom det du manuellt la in som ingående balans 2023 ska överensstämma med din utgående balans 2022.

 

Återkom gärna om du har någon fundering kring detta.

Ha det gott!

/Tinne

Cricka
MEDLEM

Hej, tack!

Borde jag ha börjat med att läsa in sie för 2020 för att sedan fortsätta årsvis till detta år när jag började eller hur menar du?

Jag skulle gärna vilja ha historiken inne i eEkonomi

/Cricka

Hej @Cricka 

 

Precis som min kollega Tinne skrev så innebär meddelandet du fick att den ingående balansen som du la in på bokföringsåret 2023 när du skapade det året kommer att förändras, när du importerar SIE-filer för år 22, 21 osv. Detta eftersom Visma eEkonomi automatiskt flyttar utgående balans från det äldre året, exempelvis år 2022 till ingående balans 2023.

 

Hör gärna av dig om något är oklart så hjälper vi dig gärna. 

/Tinna