Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Naomi1
UTFORSKARE

Manuell hantering av fakturor (utan fakturadelen av eEkonomi)

Jag skapar fakturor vid sidan av eEkonomi och får då betalt. Hur bokför jag dessa inbetalningar och fakturor på ett korrekt sätt?

Jag kan koppla bild på fakturorna, gör jag det direkt i kassa och bankhändelser?

Jag har AB och kontantmetoden.

 

(Jag hade tills nyligen fakturadelen men tog bort det då jag trodde att jag inte använde det - nu visar det sig att det sättet som jag hanterade fakturor (via reskontra fakturor) visst var beroende av faktura delen. Och nu behöver lära mig göra på annat sätt)

 

4 SVAR 4
Khedron Wilk
CHAMPION

Först ett "icke-svar" som du inte har frågat efter, men ändå...

 

Jag tolkar det som att du har nedgraderat från eEkonomi Smart till eEkonomi Bokföring?

Vill i så fall starkt rekommendera att du uppgraderar till Smart igen. Ja, det är ca 1000 kr mer om året men jag tror det verkligen är värt det för att underlätta din bokföringsvardag. Att hålla på med fakturering vid sidan om låter som det är lätt att det blir fel och extra mycket att löpande stämma av, istället för att få det automatiskt av systemet. Å andra sidan, är det bara några enstaka fakturor om året så kanske det inte spelar roll.

Med det sagt... Några motfrågor så forumet har det lättare att svara rätt på din fråga:

 

  • Gäller din fråga leverantörsfakturor eller kundfakturor?
  • Använder du kontantmetoden eller faktureringsmetoden?
  • Har du bankkoppling?


Tack för ditt svar och åsikt 👍

Ja, jag har nedgraderat, men som sagt jag trodde att jag inte använde fakturadelen. Jag vill lära mig lite mera först om det är värt för min del de kronorna (visst jag kanske kommer fram till att jag vill betala ändå.)

  • Det gäller kundfakturor, förra året runt 40st (de flesta med rut, alltså 2 inbetalningar per faktura).
  • Kontantmetoden.
  • Ingen bankkoppling.

Berätta gärna lite mera!

 

Någon mer kunnig kommer behöva komplettera eller stärka mitt svar, eftersom jag arbetar med fakturametoden och med bankkoppling och utan RUT, men jag gör ett försök:

 

1. Du skapar din kundfaktura utanför eEkonomi (Excel, Word eller motsvarande och skickar som PDF?)

 

2. Eftersom du använder kontantmetoden så gör du ingen bokföring när du skickar fakturan. Du nöjer dig med att hålla koll på dina skickade kundfakturor "för hand" helt utanför eEkonomi.

 

3. Även om du inte har en (automatiskt) bankkoppling så antar jag att du kopierar/klistrar in kontoutdrag från banken in i eEkonomi?

 

Om så är fallet så kan du manuellt matcha varje inbetalning genom att skapa/komplettera varje inbetalning direkt på kontoutdraget genom att klicka på den oranga knappen och skapa din egen kontering. Här kan du också lägga till själva fakturan som bildunderlag (rekommenderas).,

Det kommer redan vara en debit rad för 1930 (om det är bokföringskonto för ditt företagskonto på banken) så du behöver lägga till rader för Utgående moms och själva försäljningen. Exempel baserat på att det du säljer har 25% moms:

 

1930 Företagskonto Debit 1000 kr

2611 Utgående moms på försäljning 25% moms Kredit 200 kr

3041 Försäljning tjänst 25% moms Kredit 800 kr

 

Obs! Detta är just bara ett exempel, utan RUT. Jag har som sagt ingen koll på RUT-hantering.

 

4. Klart! ta bort fakturan från din bevakningslista. 

 

Med andra ord: oaktat eventuell RUT-hantering så borde det vara en väldigt enkel kontering för själva inbetalningen. 

 

 

Hoppas det var begripligt, har dessvärre inga bilder att dela med mig. Säg till annars så får vi se om någon av de som jobbar med bokföring proffesionellt slänger in en notis i den här tråden.

 

//En glad bokföringsamatör

 

PS. Sidonot: Tänk på att dina kundfakturor måste vara i obruten nummerserie inom varje bokföringsår. Du kan börja om varje nytt år om du vill (20023-1, 2023-2, 2024-1, 2024-2...) men du kan även behålla samma nummerserire över flera år, det viktiga är att det inte får finnas "hål" i serien. (Från en som, tja, själv inte visset bättre för ett kvart sekel sedan... :-)) DS.

Tack Khedron Wilk för ditt svar!

Jättebra beskrivning av den enklaste modellen. Det blir bra om någon mer kan bekräfta att modellen är bra också!

 

Ja, jag kopiera och klistra bankhändelser.

 

Jag tänker att största skillnaden med RUT är att det blir 2 inbetalningar på varje faktura istället för ett. Som jag då själv måste ha koll på. 

 

Jag får se ett tag hur det går eller om jag själv "längtar" tillbaka till mina reskontra fakturor :-).

Tack för din sidonot, jag uppskattar extra tips 😀