Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Monkan26
UTFORSKARE

Matcha bankhändelse från Zettle

Nu ska vi se om jag kan formulera detta på ett bra sätt. Jag har bankkoppling vilket funkar perfekt på bg inbetalningar från kundfakturor     t ex. När jag säljer och får betalt genom Zettle så får jag  gå in och matcha. Är det för att beloppet kommer in dagen efter och att Zettle har sin avgift. Hur ska jag göra för att få detta rätt? Verifikationerna är på 1580 ( tror det var det). Verifikationerna skapas ju löpande. Jag har 1930 på kassa bank där jag får in alla händelser. 

Känns som om hjärnan gått på semester. 

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-04-15

6 SVAR 6
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @Monkan26!

Jag hoppas att du får gå på lite ledighet snart och ladda batterierna! 😃

Jag ska göra mitt bästa för att förklara detta på ett enkelt sätt. Känns det fortfarande klurigt efter du läst min instruktion är det bara att ställa fler frågor, alternativt ringa in till vår support så ska vi guida dig på bästa sätt. 

Transaktionen från Zettle matchas mot Övrig insättning - Egen kontering. Bokför transaktionen mot det konto du valde för Fordran mot kortutgivare när du aktiverade Zettle-integrationen. I ditt fall verkar det som att du har valt konto 1580 sen innan, så det är det kontot du bör använda. Verifikationen som skapas nu blir alltså 1930/ 1580. 


Om du önskar ändra det konto där verifikationerna bokförs automatiskt från Zettle-integrationen till ett annat konto än 1580, kan du göra det via Inställningar - Företagsinställningar på fliken Grunduppgifter.

Ha en fortsatt skön sommar så hörs vi! ☀️
/Ebba

Kan jag ändra kontonpå fidran från kortutg från 1 januari så det blir lättare. För nu får jag matcha allt för hand och då är det inte någon ide med bankkopplingen känns det som.

Hej @Monkan26!

 

Menar du kontot för fordran hos Zettle så ändrar du kontot under Inställningar - Företagsinställningar på fliken Grunduppgifter. Om du vill skapa upp ett separat konto för att lättare hålla koll på kortavgifter och din fordran hos Zettle kan du göra det genom att gå in på Inställningar - Kontoplan - Nytt konto.

 

Jag vill bara förtydliga att Zettle endast används för din försäljning och att din bankkoppling hjälper dig med dina andra bankhändelser.

Utbetalningen som du får från Zettle kommer i en klumpsumma som kan bestå av flera olika typer av transaktioner som programmet inte kan urskilja per automatik, vilket är orsaken till att du behöver matcha dessa för hand. När det gäller andra typer av bankhändelser som ex. inköp och hyror så hjälper bankkopplingen dig med att bokföra eller ge bokföringsförslag. Zettle och bankkoppling fungerar alltså som ett bra komplement till varandra.

 

Återkom gärna om jag har missuppfattat din fråga eller om jag kan hjälpa dig med något annat.

Önskar dig en fin måndag!

/Tinne

Leyla Siris
MEDLEM

Hej Ebba, Jag har liknande situation men använder ännu inte integrationen. Jag hämtar transaktioner via fil-import från banken. Ska man ta 1930/1580 och sedan 1583/3047/2611 för själva försäljningen ?  Ska man inte lägga 1930/1583/6570 ? Jag menar avgiften (6570) som Zettle tar ut .

Hej @Leyla Siris!

 

Min grymma kollega Joachim har besvarat din fundering i den här tråden. Kika där och återkom om något känns oklart.

Trevlig helg!

Leyla Siris
MEDLEM

Tack så mycket.