Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

Matcha betalning - förskottsbetalning leverantörsfaktura

Hej jag har två frågor gällande en två olika leverantörsfakturpr,  Den första frågan är om en faktura som vi har betalat i förskott och i kassa och bank ser den ut som att den är matchad i förskott betalning. Jag vill matcha den med leverantörsfakturan men vet inte hur jag ska göra det, ska jag ångra matchningen och matcha den så eller hur kan jag göra? Min andra fråga är om en betalning är gjord i förskott och bokförd i förskotts kontot, sedan när man får fakturan efter en månad och ska matcha betalningen med fakturan,  datumet som är betalt en månad innan och fakturan som är bokförd en månad efter, innebär det något stort problem när man ska redovisa? vi har kvartalredovisning.

 

mvh nellie

1 SVAR 1
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @Nellie 123!

 

Tack för att du skriver in. Det här ska vi självklart försöka hjälpa dig tillrätta med! 

 

Du nämner att den första fakturan ser ut som att den är matchad som förskottsbetalning. Menar du att fakturan är matchad till förskottsbetalningen eller att du har bokfört fakturan mot ett förskottskonto? 

 

När det gäller förskottsbetalningar så ska det hanteras först som en fordran till leverantören eller liknande, då man ännu varken fått varan/tjänsten eller fakturan utan enbart "reserverat" detta via pengar. Det blir därför lite felaktigt att bokföra detta som en betalning av en leverantörsskuld ( matcha fakturan mot inbetalningen ) då man ännu inte har bokfört upp leverantörsskulden. Det kan i sin tur göra att reskontran kan se konstig ut, eftersom man bokför bort en skuld innan den ens skett. Vi rekommenderar istället att du tar följande steg beskrivet nedan, för att få det rätt i din reskontra och i bokföringen. 

 

1. Gå in under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter och bocka sedan i rutan Använd reskontrabokning av fakturor 

2. Förskottsbetalningen läggs in eller kommer in via bankkoppling i Kassa- och bankhändelser 

3. Välj Matcha - Övrigt uttag - Egen kontering och välj sedan ett motkonto avseende förskottsbetalning (tex 1684)  

4. Invänta fakturan och bokför den sedan 

5. För att markera fakturan som betald, gör en manuell verifikation och välj upp konto 2440. I fältet Faktura plockar du sedan upp fakturan som har tillkommit på grund av inställningen du gjorde i första steget. Därefter väljer du ett motkonto avseende förskottsbetalning (tex 1684)

 

Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Om jag har missförstått eller om du har några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma här i tråden. 

 

Önskar dig en fin vecka!

 

Agnes 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂