Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Matcha betalning till skattekonto fungerar inte efter integration mot skattekontot

Hej,

 

Jag har försökt matcha betalningen på företagskontot mot "Betalning till skatteverket" som jag gjort förut, men det fungerar inte nu när jag slagit på integration mot Skatteverket för skattekontot.

 

Hur gör jag nu för att matcha så att betalningen kopplas ihop med skattekontot och att inbetalningen på skattekontot som kommit in efter integrationen slås samman?

 

/Maria

10 SVAR 10
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @hyvaakommunikation 

 

Tack för att du kontaktar oss. Jag vill bara meddela att vi har tagit emot din fråga och väntar på ett internt svar. 

 

Ha en fin dag så återkommer vi så snart det finns mer information i ärendet. 

 

/Tinna

Hej @hyvaakommunikation 

 

När du tidigare valde att betala till Skatteverket fungerade det bra eftersom du inte hade en direkt koppling till ditt skattekonto. Nu får du istället välja alternativet Matcha - Överföring mellan egna bankkonton och koppla ihop händelsen på ditt företagskonto med händelsen på ditt skattekontot.

 

Vill du att vi visar dig i ditt program är du välkommen att kontakta supporten.

/Tinna

Hej,

 

Det funkade bra, tack för hjälpen! 

 

Eftersom skattekontointegrationen är ny för mig så undrar jag hur jag konterar avdragen arbetsgivaravgift och avdragen skatt? KRED är ju 1630 men vad blir DEB på för konto? 

Hej @hyvaakommunikation 

 

Härligt att du fick ordning på det och tack för att du återkopplade. Du kan ta konto 2710 för personalskatten och 2730 för arbetsgivaravgiften.
 

Ha en fin vecka

/Tinna

 

Av någon märklig anledning hamnar det som ligger på företagskontot också på skattekontot, så att det ser ut som att det kommit in två liknande betalningar (utifrån det som hämtas från skattekontot). Det går bara att matcha en av dessa mot företagskontot och den andra blir kvar. Hur gör jag med det?

 

Skärmavbild 2023-10-15 kl. 21.50.13.png

Hej @hyvaakommunikation!

 

I hjälpavsnittet Matcha skatt- och bankhändelser går vi igenom steg för steg hur du matchar ihop skattehändelsen mot bankhändelsen. Jag tror att detta kan hjälpa dig, kika igenom det och återkom här i tråden om jag har missförstått din fråga.

 

Önskar dig en fortsatt fin måndag!

/Tinne

Jag lyckas göra så med den nedre av de två, då matchas det mot företagskontots post. Men den övre, som heter "Inbetalning bokförd 231003" blir kvar och den går inte att matcha mot något, eftersom det inte längre finns kvar något att matcha mot i företagskontot.

 

Eller räcker det med att jag bara klickar på papperskorgen och tar bort den posten?

 

Skärmavbild 2023-10-17 kl. 17.02.41.png

Hej @hyvaakommunikation 

 

Ja, utifrån bilderna så verkar det blivit en dubblett som avser samma sak.

Om bara den ena, redan matchade, händelsen finns när du tittar på skattekontot hos Skatteverket så är det bara att radera den kvarvarande dubbletten.

 

Ha en härlig dag

/Tinna

Nu har jag tagit bort dubbletten och sett över att varenda händelse i skattekontot i Visma stämmer överens med skattekontot på Skatteverket. Alla poster är nu likadana på båda ställena.

 

Det konstiga är att mitt saldo hos Skatteverket är 288 medan det i Visma är -105 930. Det har aldrig diffat förut, utan bara sen jag slagit på automatiska transaktioner. Vad kan ha gått fel här? När jag räknar ihop det verkar det vara arbetsgivaravgifterna och personalskatten som står för den summan. Det är också det enda nya jag börjat göra, att jag börjat bokföra det mot kontona 2710 och 2730. Är det här det blir knasigt? Förut har arbetsgivardeklarationen kvittat ut allt det där självmant.

 

Saldot för föregående period, som slutade 31 juli i år, stämmer, så felet gäller bara sedan 1 augusti.

 

Skärmavbild 2023-10-18 kl. 10.23.32.pngSkärmavbild 2023-10-18 kl. 10.24.00.png

Hej @hyvaakommunikation 

Det är jättesvårt för oss att felsöka via forumet och hittar du inte felet själv behöver du ta hjälp av supporten så hjälper vi dig i den kanalen istället. 

 

Välkommen att kontakta supporten 

/Tinna