Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

tiscan
MEDLEM

Periodisering = fodringar?

Jag har skickat en efaktura i december via Visma. Väntar fortfarande betalning på den och håller nu på med årsbokslutet.

Har inga andra intäkter eller utgifter som inte hör till detta räkenskapsår. 

 

Nu håller jag på med avstämningen och har kört fast på periodisering.

Är det min fodran som jag väntar betalning? Eller vad är det jag ska periodisera?

 

Namnlös.jpg

 

 

 

7 SVAR 7
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @tiscan!

 

Utifrån bilden du skickade så avser avstämningen periodiseringar.

När man periodiserar en leverantörsfaktura eller verifikation så gör man detta för att fördela kostnaden jämt över exempelvis året.

Här kan du läsa mer om att periodisera en leverantörsfaktura och periodisera en verifikation.

 

Jag tänker att du kan kika på om du har periodiserat en leverantörsfaktura eller verifikation och därefter följer du det som står i årsavstämningen.

 

Återkom om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.

Ha en fin eftermiddag!

/Tinne

Hej! Det jag tänker på är denna faktura som jag skickat ut 2023 men ännu inte fått betalt för:

 

Namnlös.jpg

tiscan
MEDLEM

Någon som kan hjälpa?

Hej @tiscan 

 

Här tänker jag att det är inte din kundfaktura som avser det du frågor om i ditt första inlägg, då du inte kan periodisera kundfakturor i eEkonomi Smart utan endast i Pro-varianten. Programmet hänvisar till leverantörsfakturor eller verifikationer som du har periodiserat, så i detta fallet behöver vi kunna hur det ser ut i ditt program innan vi rådgör vidare och därför behöver du kontakta programsupporten. 

 

Ha en fin eftermiddag

/Tinna

 

 

 

Okej men jag vet inte vad jag ska göra på punkten Periodiseringar i avstämningen då. 

Behöver jag göra något alls? eller kan jag bara klicka i den? har fått betalt för kundfakturan från dec 2023 nu i jan 2024.

Hej @tiscan!

 

Jag tänker att det är bäst att du slår en signal till programsupporten så kan de visa dig hur du ser om du har några periodiseringar att åtgärda, men också så att du kan känna dig trygg i att du inte missar något i årsavstämningen. Det är inte helt lätt att gå igenom via forumet, så när du kontaktar supporten kan ni dela skärm och så visar mina duktiga kollegor dig direkt hur det ser ut i programmet.

 

Önskar dig en fortsatt fin måndag!

/Tinne