Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marita
MEDLEM

Plusgiro går ej att välja

Jag har fått en leverantörsfaktura och sen en delkreditering av den. Debetfakturan kan jag välja plusgiro på men inte kreditfakturan. Det går inte att välja plusgiro när jag ska skicka fil. Se nedan, hur gör jag?

Marita_1-1711633315844.png

 

 

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Marita 

 

Tack för att du skriver till oss. 

 

Banken stödjer inte PG på kreditfakturor så det är därför du inte kan välja Plusgirot. 

Det finns i Sverige två standardiserade format för att skicka leverantörsbetalningar.
Fakturabetalningsservice till Plusgirot och LB-formatet till Bankgirot. I LB-formatet finns inte stöd för att skicka kreditfakturor till Plusgiorkonton. Även om vi skickar med informationen i filen tas det inte emot av Bankgirot.

 

Ha en fin eftermiddag

/Tinna

Hur gör man då när man fått en leverantörsfaktura som är en kredit och de har bara plusgiro?

Hej @Marita 

 

Det finns två sätt att lösa detta på. Antingen får du kvitta kreditfakturan mot en annan debetfaktura från samma leverantör och sedan skicka mellanskillnaden till banken. Det andra alternativet är att du ber leverantören betala tillbaka pengarna till dig,  då matchar du återbetalningen mot kreditfakturan.

 

Hoppas du får en solig och fin dag. 

/Tinna

 

Marita
MEDLEM

Hur gör man då när man fått en leverantörsfaktura som är en kredit och de har bara plusgiro?