Hej, hur skall jag gå tillväga för att vid skapandet av lönebesked få med semesterersättningen så att den hamnar på rätt plats med rätt namn?
Löst! Gå till lösning.
Hej @Selander
Välkommen som ny forummedlem 🙂
Jag är lite osäker på vilket av våra löneprogram du använder. Återkom med mer information så hjälper vi dig gärna sedan.
/Tinna
Hej @Selander
Välkommen som ny forummedlem 🙂
Jag är lite osäker på vilket av våra löneprogram du använder. Återkom med mer information så hjälper vi dig gärna sedan.
/Tinna
Hej, det man kan lägga till i Visma Eekonomi smart.
Hej @Selander
Tack för förtydligandet.
I hjälpavsnittet Hur registrerar jag semesterlön kan du läsa om hur du hanterar semesterlön i lönedelen av Visma eEkonomi. I dokumentet finns även länkar där du kan läsa mer om regler och vilka olika typer av semesterersättning som finns.
Ha en fin dag!
//Tinna
Hej, fast det jag stör mig på då är ju att det rent skattemässigt är två helt olika begrepp. Semesterlön är en sak, semesterersättning är en annan, iallafall om man läser på skatteverket.se Hur tänker ni när det är döpt så i programmet?
Hej Selander,
Tack för din input.
I visma eEkonomi Lönebesked så finns det en begränsning och för att betala ut semesterersättningen så lägger du in beloppet på lönearten som heter Semesterlön.
Om du vill ha en bättre hantering utav semesterersättning samt automatiska beräkningar utav bl.a. semester så rekommenderar jag ett annat program som heter Visma Lön Smart.
Visma Lön Smart kan du ha tillsammans med Visma eEkonomi Smart.
Du kan läsa mer om Visma Lön Smart här.
/Agatha
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.