Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marin o Fordon
UTFORSKARE

Utlandsbetalning

Hade en kund från Tyskland som behövde service på sin båtmotor i somras, faktura skickades till personens mail,fakturan är betald från hans bank i Tyskland,men summan är högre en ursprungsfakturan i sek,har väl med växlingskursen att göra?

Hur matchar jag betalningen när den inte överensstämmer med ursprungs beloppet? 

Mvh Henrik

3 SVAR 3
Pacsac
CHAMPION

Skillnaden bokförs mot konto valutakursvinster (3960)

Detta görs i Kassa o bankhändelser och en tilläggskontering på diffen på den fakturan. Jag utgår då att fakturan är gjord i eEkonomi

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Henrik @Marin o Fordon 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

Precis som du skriver så kan det uppstå en valutadifferens och den ska även registreras som det. I Visma eEkonomi finns en färdig funktion som hjälper dig förutsatt att du har angett att kunden är från ett annat EU-land. När du ska registrera betalningen kan du följa programhjälpens avsnitt Matcha inbetalningar manuellt under avsnittet Kundfaktura - betald i utländsk valuta, så ser du steg för steg hur du går till väga i programmet för att kunna registrera inbetalningen korrekt. Programmet kommer då automatiskt bokföra valutadifferensen korrekt, antingen som en valutaförlust eller valutavinst beroende på hur kursen är.  


Gör så här för att matcha en inbetalning i utländsk valuta.
 

  1. I Kassa- och bankhändelser väljer du kontot som du mottagit betalning till.
  2. Välj bankhändelsen som du vill matcha.
  3. Välj Ändra bankhändelse och kontrollera att Utlandsbetalning är markerat och att valuta, belopp och bankavgift är inmatade. Programmet kommer då automatiskt bokföra valutadifferensen korrekt
  4. Välj Matcha.

Ha en fin dag

/Tinna

Tack för hjälpen