Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Välja bort tvåstegsverifikation?

Hej, jag vill ta bort tvåstegsverifieringen på bankkoppling. Hur gör jag då?

//Petra

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Admin Gottskär Grundskola 

 

Tack för att du hör av dig till oss.

 

Vad jag kan förstå så har du SEB som bank och med SEB kan du har två olika varianter av avtal. Ett där du signerar på banken och ett där du signerar i Visma eEkonomi. Vilken typ av avtal som du har är inget vi har någon information om hos oss.

 

När du signerar betalningar på banken behövs ingen tvåstegsverifiering. Men om du signerar betalningar i Visma eEkonomi, krävs tvåstegsverifiering i Visma eEkonomi för den som ska hantera betalningarna.

Sammanfattningsvis, om du använder Visma eEkonomi för att signera betalningar, krävs tvåstegsverifiering annars kommer du inte längre att kunna använda bankkopplingen.

 

Vill du fortfarande ta bort tvåstegsverifieringen rekommenderar jag att du slår supporten en signal så hjälper vi dig gärna.

 

Ha en fin dag
/Tinna
 

Lite teknisk komplettering, med reservation för att jag inte är SEB-kund och inte signerar mina egna betalningar direkt i Visma.

(Och med antagande att tvåstegsverifiering avser det som också ofta kallas multifaktorsautentisering.)

Det kan tyckas lite konstigt att Visma kräver detta men inte banken.

Troligen har det att göra med hur inloggningen har gjorts till respektive system. Många loggar idag in i sin internetbank med hjälpa av mobilt bank-id. Mobil Bank-ID räknas i sig självt som multifaktorautentisering så när man signerar sina fakturor i banken så kan man säga att man redan är på en förhöjd nivå. Beroende på hur du loggar in i Visma är du inte det. Och även om du använder någon form av tvåstegsverifiering för att komma in i Visma så kan banken av säkerhetsskäl ställt kravet på förnyad autentisering för att godkänna signeringen.

 

Inte för att det tar bort eventuell frustration men kanske lite lättare göra sitt val i hur man hanterar sina betalningar.

Tack Khedron. Visma kräver inte det, det var jag själv som hade begärt det, men sen kom vi på att vi inte ville ha det i alla fall. 
Jag behövde bara hjälp med hur jag skulle få bort det igen 🙂