Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Filip_2
UTFORSKARE

lönekörning november betalades ut i december, kan inte matcha nu

Jag är ensam i mitt bolag och har därför alltid varit väldigt flexibel när det kommer till datum för löneutbetalning. Ibland glömmer jag ta ut lön och gör det några veckor in i nästa månad. Inga problem, då sätter jag bara rätt datum (25:e) i bokföringen så blir bokföringen prydlig ändå.

 

Nya "lönekörning"-sättet att ta ut lön är helt obegripligt för mig. Ingenting i den processen matchar min mentala modell för hur bokföring fungerar. Det är möjligt att detta passar stora företag, men inte mig.

 

Den 27 november tog jag ut lön enligt Visma, men banktransaktionen kom 4 december. Nu kan jag inte matcha dessa två, gissningsvis för att datumen inte stämmer. Visma förbjuder mig att ändra utbetalningsdatum för lönen till 4 december så nu vet jag inte vad jag ska göra. Tips?

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

"Rätt" datum för bokföringen är den dag betalningen görs.  Utbetalningsdatumet styr också för  vilken månad arbetsgivardeklarationen ska göras. Kontantprincipen gäller för löner. 

 

Om du vill få kostnaden jämnt fördelad över året kan du  göra en reservering i den månad du vill belasta med kostnaden innan utbetalningen skett. Men då pratar vi  verkligen om nåt som större bolag gör. 

 

ok, tack för hjälpen