Jag har blivit uppmärksammad av en leverantör att vi betalat deras faktura med utbetalningskort och inte till deras bankgironummer som vi annars alltid gjort under alla år.
När jag nu tittar tillbaka ser jag att bankgironumret efter inläsning saknas på fyra leverantörsfakturor som lästs in under februari-mars, tre stycken till en leverantör och en till en annan.
Rätt bankgironummer finns inlagt på respektive leverantör och det stämmer även med det som fysiskt står angivet på fakturorna. På alla andra inlästa leverantörsfakturor är det inga problem med.
Vi använder oss av Admin 2000 och Vismas inläsningscentral.
- Hur kan detta uppstå då inläsningen kopplar till rätt leverantör med rätt bankgironummer inlagt?
- Går det i programmet spärra betalning via utbetalningskort?
- Kan man ställa in så att man får en varning om bankgironumret saknas?
Tacksam för tips och hjälp.
//olof
Vi tar emot e-fakturor i Visma admin 500 och den fakturan jag just läste in saknade också bankgironr trots att det finns inlagt bankgironr på leverantören.
Varför blir det så? Vill inte råka skicka utbetalningskort till leverantörerna....
Hej @Listspecialisten - Olof Johans och @catarina ScF
Tack för att ni skriver till oss.
Jag har för mig att betalsättet Utbetalningskort endast används av programmet för inhemska betalningar om det saknas kontonummer på leverantören men om ni upplever något annat behöver vi självklart undersöka det närmare. Gör så att ni slår en signal till supporten som kan koppla upp och felsöka tillsammans med er.
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.