Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

A-L Karlsson
MEDLEM

Felregistrerad inbetalningsjournal som även är journalförd

Hej,

 

Jag har registrerat en inbetalning per 24-10-09 och korrekt datum skulle vara 24-01-09. Själva verifikatet kan jag korrigera (och har redan gjort) men när man kommer till de löpande avstämningarna mellan kundreskontra och bokföringskontot 1510 så diffar det på motsvarande belopp. Vilket jag räknat med. Men frågan är om det går att rätta en journalförd inbetalning så rätt betaldatum syns på kundfakturorna? 

Använder Visma Administration 1000.

 

Hälsningar

/Anna-Lena

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @A-L Karlsson!

 

Det finns dessvärre ingen möjlighet att ändra betaldatum på en journalförd inbetalning. Om du gör en korrigering manuellt i bokföringen kommer du få en differens vid avstämning mellan bokföringen och reskontran, precis som du skriver. Vi rekommenderar istället att du gör en kreditfaktura med samma fakturadatum och samma "felaktiga" betaldatum, därefter skapar du en ny faktura med korrekta datum.

Ett annat alternativ är också att du installerar en säkerhetskopia som är tagen innan journalen gjordes på det felaktiga datumet. Väljer du det alternativet så är det viktigt att tänka på att du då går tillbaka helt som det såg ut när säkerhetskopian togs och får göra om allt som är gjort efter.

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.

Trevlig helg!

/Tinne