Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lena Ekonomi
MEDLEM

Fusion 2 bolag i Visma administration

Om någon har gjort Fusion i Visma så är jag tacksam om jag kan få kontakt med er för att få info så det går så smidigt som det går. Finns ju tyvärr inget bra skrivet om detta hos Visma.

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-07

5 SVAR 5
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Lena!

 

I Visma Administration finns det i dagsläget ingen funktion för att slå ihop bolag.

Däremot finns det ett manuellt arbetssätt och via supporten kan du få hjälp med att sammanfoga dina register.

 

Först behöver ni besluta om vilket av företagens säkerhetskopia du vill fortsätta arbeta i. Därefter kan du få hjälp av vårt duktiga support att slå samman dina register. Du kan sammanfoga register för kunder, leverantörer och artiklar från det gamla företaget och in i det nya sammanslagna bolaget. Det går däremot inte att flytta register för kund- och leverantörsfakturor. Bokföringen flyttar du över med hjälp av en SIE-fil.

Om det finns integration i något av företagen till andra program behöver du också bestämma vilken av integrationerna som du vill fortsätta arbeta med.

 

Jag hoppas att informationen jag gett dig ovan kan hjälpa. Om du har möjlighet så slå gärna en signal till mina duktiga kollegor på supporten så visar de gärna dig hur du skulle kunna arbeta och kan även hjälpa till att sammanfoga dina register.

 

Önskar dig en fortsatt fin måndag!

/Tinne

Nu är det så att vi har integration ang kundfakturorna från vårt hyrprogram till Visma dessutom fakturerar vi ju direkt i Visma.

Hur kommer detta att fungera när det blir ett bolag? Är ju olika nr serier tex.

Hej Lena!

Jag har tolkar din fråga som att du funderar på hur det blir med olika nummerserier när du slår ihop två företag till ett företag. Stämmer det? 

 

Du har endast möjlighet att ha en nummerserie inställd för fakturorna så när du får in fakturor via integrationen så kommer den att följa samma nummerserie som de fakturor som du skapar manuellt i Visma Administration. Så om ni har två separata nummerserier idag så behöver ni ta ställning till vilken av dessa nummerserie som ska använda framöver. 

 

Vilken nummerserie som gäller idag kan du se under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Nummerserier och det är även här du ändrar om ni önskar att göra det. Tänk på att programmet har alfanumerisk sortering om du väljer att ändra nummerserie. 

 

Ha en fin dag och välkommen att höra av dig om jag har missförstått din fråga eller om du funderar på något annat. 

Tinna

 

 

 

 

Men då måste vi ju isåfall prata ihop oss hela tiden att det endast går att fakturera en i taget. Dvs säljfakturor tex först och sen hyrfakturor om jag tolkar dig rätt. För om vi är 2 st som kör samtidigt så kommer ju ev en del nr krocka och ha fått samma eller hur?

Hej igen!

Min rekommendation är att ni vänder er till leverantören av integrationslösningen och hör med dem om det finns en inställning i deras lösning som gör att integrationen väljer nästa lediga fakturanummer i Visma  Administration. Många gånger för att inte säga nästan alltid så går detta att lösa i integrationen. Dock kan du endast ha en enda serie för kundfakturor i Visma Administration. 

Vi avråder från att regelbundet ändra i nummerserien för fakturor då det är lätt hänt att ni glömmer ändra vilket kan leda till att det blir fel för er och det vill vi inte.

 

När du har hört med din leverantör av tredjepartslösningen så är du välkommen att höra av dig antingen till oss i forumet eller till våra kunniga kollegor på supporten

 

Ha en fin kväll!

Tinna