Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

weconnectit
MEDLEM

gå ifrån login på terminal server till Arbetsstationär

Hej Visma

 

har försökt att ringa er men får bara "på vår hemsida vismaspcs.se support hittar du skriftlig support om din produkt"

 

så gör ett inlägg här och hoppas på att få hjälp.

 

vi har idag en windows server 2019 med visma administration på och problemet är att Microsoft kommer snart (om ca 1 år) sluta supportera anslutningar för dom som kör outlook appen via terminal server. så vi vill aktivera arbetsstation miljön som visma administration har. det verkar inte finnas någon guide på hur man gör det på en redan befintlig installation.

 

vore tacksam för svar.

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @weconnectit!

Självklart ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig via forumet. Lyckades du komma fram till mina kollegor på supporten och fick prata med någon eller hörde du bara ett talsvar när du ringde in?

 

Gällande din fundering:

Jag uppfattar dig som att du vill göra en installation av Visma Administration i ett nätverk med en server och flera klientinstallationer, stämmer det?

 

Vid fleranvändarinstallation ska programmet först installeras på servern och därefter på arbetsplatserna. Installationsfilen som du laddar ner från vår hemsida ska enbart användas för installation på servern, inte vid installation på arbetsplatserna.

När du installerar programmet på arbetsplatsen för första gången måste arbetsplatsinstallationen genomföras med hjälp av filerna som finns i mappen KlientSetup. Denna mapp skapas på servern i samband med serverinstallationen.

 

Skulle du behöva lite mer hjälp från vår sida med detta så tänker jag att vi bäst kan hjälpa dig via supporten. Om du fortfarande inte kan ringa in återkommer du här i tråden så ser vi självklart till att en kollega ringer upp dig.

 

Önskar dig en fin eftermiddag!

/Tinne

weconnectit
MEDLEM

Hej

 

Kom tyvärr inte fram fast jag valde spara din plats i kön så ringer någon upp..

 

det vi vill göra är att använda en redan installerad visma administration till arbetsstation senario. vi har haft utdelade mappar avstängt då den har haft en ren publik ip förut men sedan ett år tillbaka så har vi satt den bakom en brandvägg för att säkra upp den mot angrepp så använder vi en vpn lösning för att nå den.

 

hur kan vi aktivera arbersstation senariot i denna visma administration servern?

 

Hejsan! 

Jag kommer att mejla dig angående att du har problem att nå vår support, det ska vi självklart reda ut. 

För att komma vidare rekommenderar jag dig att ta en säkerhetskopia och en systemsäkerhetskopia av ditt program. Sedan gör du en avinstallation av programmet. När det är klart kör du helt enkelt installationsfilen på nytt. 

Installation på server

1. Dubbelklicka på filen som du har laddat ner. 
2. Följ stegen i installationsguiden.

3. Svara Ja på frågan om programmet ska användas i nätverk.
4. Välj Nästa och sedan Installera för att slutföra installationen.
5. Starta om datorn.

Programmet är nu installerat på din server och du kan fortsätta med installationen på arbetsplatserna.

Återkom gärna om du har fler funderingar. Ha en fin fredag! 
/Ebba