Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Varför personnummer i licensuppgifterna? - Skatt

Varför är personnummer/organisationsnummer obligatoriskt i registreringsuppgifterna för Visma Skatt? Vad används personnumret till?
  • Skatt
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det finns många anledningar till att du måste ha korrekt organisationsnummer/personnummer. Dels måste programmet veta åldern på personen om det är en privatperson för att den ska beräkna rätt procentsats på egenavgifterna. 

Dessutom måste det stå rätt organisationsnummer/personnummer på blanketterna annars kan Skatteverket omöjligt veta vem blanketten tillhör och det hänger även med i SRU-filen man laddar upp på Skatteverkets filöverföringstjänst.

Med vänlig hälsning
Johan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag pratar inte om personnummer i programmet (för deklarationen). Det jag reagerade på var att jag för att aktivera den senaste nedladdade versionen var tvungen att ange personnummer tillsammans med kundnumret för att registrera programmet. Person-/organisationsnummer anges som obligatorisk uppgift. Varför behöver Visma ha mitt personnummer? Vad används det till?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jaha, jag ber om ursäkt att jag missuppfattade dig.

Personnumret/organisationsnumret tillsammans med kundnumret identifierar din licens i vårt licenssystem. Det är alltså bara för vi ska kunna säkerhetsställa att du har licens för programmet och kunna köra det som du har betalat för. Vi har valt att ha samma typ av licens i alla våra lokalt installerade program så oavsett om det är Visma Skatt eller Visma Administration måste man fylla i kundnummer + person/organisationsnummer för att kunna köra sitt program.

Med vänlig hälsning
Johan