Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fysioguiden
UTFORSKARE

Aktiebolag - bokföra privat utlägg för tågresa (tjänsteresa) samt bokföra utbetalning

Jag har gjort ett privat utlägg för mina tjänsteresor med tåg och köpt ett 30 dagars kort av Skånetrafiken.

 

Jag har fått kvittot på mejl enligt nedan:

 

Köp:30 dagar – Hela Skåne
Från:Malmö till: Hässleholm
Giltighetstid:18 juli 2023 00:00 - 17 augusti 2023 00:00
Pris:981,75 SEK
Summa betalt:981,75 SEK
Varav moms6,0%: 55,57 SEK
Biljettnr:xxx
 (Används vid beställningsfrågor till Skånetrafikens kundtjänst)
Kvittonr:xxx
 (Används vid kontakt med betalningsleverantör)
Betalningssätt: (betalkort)

 

1. Hur bokför jag detta privata utlägg i visma eEkonomi? Vilka konton ska jag bokföra på? 

2. Hur bokför jag själva utbetalningen om a) jag gör den manuellt från företagskontot eller b) om jag gör den vid löneutbetalning i Lön Direkt?

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Fysioguiden 

 

Tack för att du hör av dig till oss. 

 

Så här Registrera inköp som betalats med egna pengar i Visma eEkonomi och förslagsvis bokför du på 5800 Resekostnader. I hjälpavsnittet finns även instruktion för hur du betalar tillbaka skulden för inköpet som gjorts med egna pengar. 

 

Tänk även på att Skatteverket kan ha lite synpunkter på det här med periodkort. Som jag tolkar det så har att göra med ifall man kan bevisa att man inte använder kortet privat. Läs mer om det här och slå en signal till kompisarna på Skatteverket för säkerhets skull och hör vad som gäller och om en förmånsbeskattning är aktuell. 

 

Det påverkar en eventuell hantering/utbetalning i Visma Lön Direkt men om det inte ska förmånsbeskattas kan du lägga in Övrig nettoersättning samt en förklarande textrad på ditt lönebesked. 

 

Det var sommarens heta tips i regnet

//Tinna
  

Tack @Tinna Gunnarsson för upplysningen och länken från Skatteverket! 

 

Jag har bostaden som tjänsteställe och Skv skriver:

"Du som har ditt tjänsteställe i bostaden kan under vissa förutsättningar få ett periodkort eller ersättning (kostnadsersättning) för köp av ett periodkort av din arbetsgivare utan att betala skatt för förmånen."

 

Jag frågar Skv och hör vad de säger.

 

Om det inte skulle förmånsbeskattas och jag lägger in raden "Övrig nettoersättning" behöver jag då också bokföra "bort" skulden i en manuell verifikation på något sätt (eftersom jag i första steget manuellt bokfört skulden)? Eller känner lönearten "Övrig nettoersättning" av och automatiskt bokför bort skulden? 

 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Fysioguiden 

 

Om den inte ska förmånsbeskattas rekommenderar jag att du gör ett Övrigt uttag enligt guiden jag skickade med dig. Vill du ändå lägga in det som en Övrig nettoersättning så bokförs transaktionen automatiskt mot 7390. Vill du så kan du ändra bokföringskonto på lönearten direkt i lönekörningen men personligen hade jag nog valt att göra ett Övrigt uttag istället.

 

Lycka till och välkommen att höra av dig om du har några fler frågor. 

 

//Tinna 

 

Fick beslut av Skatteverket att från maj månad att periodkort inte behöver förmånsbeskattas i mitt fall. Nu är det oktober.

 

1. Kan jag nu i efterhand göra uttag enl ovan för de privata kostnaderna från maj som ej betalats ut (eftersom jag väntade på besked från Skatteverket)?

 

2. Behöver jag redovisa denna icke skattepliktiga kostnadsersättning  i arbetsgivardeklarationen? Skattepliktig förmån ska redovisas i ruta 020 på individnivå. Om ja, kan jag göra rättelser bak i tiden på detta? 

Hej @Fysioguiden,

Bra att du har fått besked från Skatteverket om hur du ska göra!

 

Här kommer svar på dina funderingar:

1. Det går fint att ta upp de äldre kostnaderna i bokföringen i efterhand.

 

2. Om det inte ska förmånsbeskattas så ska det inte tas med i arbetsgivardeklarationen.

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om vi kan hjälpa dig med något annat.

Hoppas att du får en fin måndag!

/Tinne