Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Amazon Prime

Hej!

Kontantmetoden.
Det är nu så att jag köpte ett Amazon Prime medlemskap på ett år, för att undvika fraktkostnader på mycket av beställningarna, samt för köpt av enstaka produkter till företaget.

Men trots att man som momsregistrerat företagskonto och att man får testa på Amazon Prime, så har jag fått höra från en på Amazon att Prime är en privat produkt och denna är inte menad för företag (man kan ifrågasätta varför det ens erbjuds till företag i detta fallet, chattsupporten repeterade bara budskapet).

Så jag undrar hur detta ska konteras.
Det man får från Amazon är ett kvitto, där det inte står moms på, men moms ingår.
Det står också att fakturan inte är en momsfaktura.


Amazon vill inte skapa en momsfaktura för det heller.
Så jag undrar hur detta konteras och kan jag dra det på företaget?

Ska jag be Amazon att betala tillbaka?
Ska jag ange mitt privatkort istället för att fakturera dessa köpen, så jag då trots allt, slipper mycket fraktkostnader?

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det skall inte vara några problem att använda Amazon som företag. De har mängder med informationssidor om just hur företag kan använda deras tjänster. Så att det skall vara enbart för privatpersoner stämmer inte. Denna sida t ex skulle vara helt onödig om det enbart var avsett för privatpersoner.

https://sell.amazon.se/lara-sig/moms-resurser

Om vi går över till kvittot så misstänker jag att det kan vara lite olika beroende på från vilket land det du köpt har skickats. Amazon är ju en internationell handelsplatform där både privatpersoner och företag över hela världen kan köpa och sälja varor. 

Frågan är om det står någon information om från vart varorna har skickats på underlaget?

Om det är från ett annat företag i ett annat Eu land så skall det t ex inte vara med någon moms på kvittot då man inte drar av moms på köp från utlandet.

Om möjligt får du gärna bifoga kvittot så jag kan ta en titt på hur det ser ut.

Ha en fin dag
Joachim
 

Amazon.se Sammanfattning av digital beställning-1.png


Ja, jag har beställt annat på Amazon för företag för runt 12 000 och det är ett rent företagskonto, jag fick också testperioder av Amazon Prime. Så det känns som ett väldigt konstigt upplägg som de har i supporten.

Som jag fattade det som, så är moms i fakturan, men dem skriver inte ut momsen.:S

Hej

Ser på underlaget du bifogat att det är för själva prenumerationen. Amazon prime har sitt huvudkontor i Seattle USA. Jag misstänker att detta är orsaken till att det inte är någon moms på det underlaget du har. När man anger sitt momsregistreringsnummer på en beställlning till utlandet så skall momsen på underlaget inte specificeras.

Skatteverket skriver så här 

"Huvudregel – du som köpare ska redovisa momsen vid inköp till företaget

En tjänst ska beskattas i det land där tjänsten är tillhandahållen. Det landet kallas beskattningsland.

De flesta tjänster du som företagare (beskattningsbar person) köper till din verksamhet är enligt huvudregeln tillhandahållna i det land där du som köpare har din verksamhet etablerad. I dessa fall ska du som köpare själv beräkna och redovisa svensk moms på inköpet.

 

Om tjänsten du köper inte är till din verksamhet utan är avsedd för privat användning anses du ha gjort köpet som privatperson (icke beskattningsbar person). Då är det säljarens ansvar att ta ut moms enligt sitt lands regler. För vissa typer av tjänster gäller att säljaren redovisar momsen."


Underlaget ser dessutom mer ut som beställnings och betalningsinformation än en faktura vilket också kan vara en orsak till att det inte står så mycket information på den.

Jag skulle rekommendera att du bokför det på följande sätt med omvänd skattskyldighet. 

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Jättebra, tack!
Det var tillräckligt enkelt, så att även jag förstår det.😎