Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mab527500
MEDLEM

Årsavslut - Reskontror

Jag har gjort hela Årsavstämningen men fastnar på Reskontror. Allt stämmer för mig, jag bokför alla fakturor manuellt, både kundfakturor och levfakturor, vad ska jag göra för att komma vidare?

18 SVAR 18
Joachim E
MODERATOR

Hej

Vi skulle behöva lite mer information av dig för att kunna hjälpa dig med detta. Jag skulle vilja börja med att föreslå att du ringer till till vår support så någon kan skärmdela med dig och då se hur det ser ut. 

0470 - 70 62 00

Skulle det inte lösas där är du välkommen att återkomma med lite bilder/skärmdumpar på hur det ser ut.

Ha en fortsatt fin kväll
Joachim

 

Tack för svar, problemet är att jag i Costa Rica, kostar skjortan att ringa er

Hej @mab527500 

 

Välkommen som ny forummedlem 🙂

 

Jag har tolkat dig som om du är under Bokföring - Årsavstämining
Anledningen till att du får detta meddelandet är att du endast har bokfört med manuella verifikationer. När du använder manuella verifikationer skapas inga fakturor i programmet, vilket resulterar i differensen mellan de faktiska fakturorna och det som är bokfört på 1510/2440.


Det är egentligen ingen felaktighet, du kan helt enkelt hoppa över den raden om du anser att bokföringen är korrekt och fortsätta till nästa steg i årsavstämningen. Dock rekommenderar vi att du överväger att inte fortsätta med manuella verifikationer, utan istället skapa vanliga fakturor. På så sätt kan du dra nytta av alla funktioner i programmet.
 

Hoppas du får en underbar dag i Costa Rica. Vi är inte alls avis....

 

/Tinna

Tack så jättemycket för en bra förklaring!! MEN hur hoppar jag över??? Det är det enda jag har kvar på Årsavstämningen, hur gör jag?

Hej @mab527500!

 

Du ska kunna bocka i den gröna cirkeln för klarmarkering för Reskontror om du vet att det stämmer.

Om det inte går får du gärna ta en skärmdump och visa hur det ser ut.

 

Ha det fint!

/Tinne

OK igen, försöker så här  Stäms av automatiskt Saldot på kundfordringskontot (1510) är 8 000,00 kr per 2023-12-31. Summan av ... 

Hm, vet inte om det hjälpte, kan få bättre hjälp med skärmdump senare i dag, hoppas jag. Har bockat i den gröna cirkeln på alla andra ställen men här finns ingen cirkel att boka av.

Hej igen @mab527500!

 

Bollade den här delen med mina kollegor, och listan i årsavstämningen är tänkt att fungera som en checklista för att underlätta för dig. Det är alltså inget krav att du måste klarmarkera checklistan för att gå vidare eller för att bli klar, så eftersom du vet att du har gjort rätt så kan du helt enkelt bara hoppa över Reskontror och behöver inte göra något mer,

 

Återkom om du funderar över något mer.

Ha det fint!

/Tinne

Tack för jättebra svar, nu går jag vidare!

Hej igen! Är det bara att stänga alla månader 2023 och året 2023 - får man ut bokslutsrapporter då? Ex resultat och balans där det står Bokslut?

Hej

Om det är årsavstämningen i eEkonomi så är det bara en checklista att du är klar med allt som krävs för att kunna göra bokslutet. Från eEkonomi får du inte ut några bokslutsrapporter, Blanketter. e Ekonomi är enbart ett bokföringssystem som helt saknar automatiska bokslutsfunktioner.

För att få ut bokslutfiler, blanketter mm så finns det andra system för detta.

Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning
eller
Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning

Det går själv klart att göra allt helt manuellt om man vet vad som behöver upprättas mm. men skulle definitivt rekommendera något av dessa tillvalssystem.

Joachim

 

OK, kan jag aldrig få ut rapporter/listor där det står Bokslut Balansrapport och Bokslut Resultatrapport. Som det ser ut nu står det prel, vår revisor godkänner inte det. Måste jag köpa till Deklaration/Årsredovisning eller.....?

Hej

Du kan få ut en resultat och balansrapport som inte är preliminär. Bokslut kommer det dock inte att stå på den.

Du behöver låsa året för att rapporterna skall ändras från preliminär resultaträkning till enbart resultaträkning..

Gå till inställningar > Räkenskapasår och IB
Klicka på året och sedan på redigera.
Bocka i rutan framför lås bokföringsåret och spara.



 

TACK så jättemycket! Hoppas mina revisorer också blir nöjda!

Hej igen Joachim, om jag gjort allt annat klart med mitt bokslut och bara vill ha ut resultat och balans där det står Bokslut på - måste jag ha ett annat program då???

Hej

Vad jag vet så står det inte bokslut på någon balans eller resultatrapport i något system. Jag har jobbat i en mångd olika system (10-15 olika )men aldrig sett att det står bokslut på en balans eller resultatrapport så tror det blir svårt att hitta ett system som har det.
Det är ju inte de rapporterna som är själva bokslutet utan andra rapporter/blanketter beroende på vilken bolagsform man har.

En enskild firma t ex skickar in en NE blankett.
En förening upprättar en verksamhetsberätelse
Ett aktiebolag skall skicka in flera olika rapporter/blanketter beroende på om man redovisar enligt k2 eller K3 regelverket till bolagsverket.

Tror revisorn borde nöjasig med en definitiv resultat och balansrapport räcker. Det visar ju att den är klar och inte preliminär längre.

Joachim

OK, låter bra, hur får jag till en definitiv balans- och resultaträking?

Hej igen - hur göra jag, nu när jag är klar med allt, för att få ut resultat- och balansräkningsrapporter där det står Bokslut i stället för prel?

mab527500
MEDLEM

Hej igen, er text lyder under Reskontror:

"Stäms av automatiskt - Saldot på kundfordkontot 1510 är 8.000 per 23-12-31. Summan av obetalda kundfordringar är samma da 0,-. Dessa belopp ska stämma överens."

Samma text ang konto 2440 ...."Saldot på levskuldkontot 2440 är 7.831,03. Summan ska vara 0.-....."

Hur ska jag gör för att komma vidare?