Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

tunepa
MEDLEM

Årsredovisning blir fel

Hej, 

Jag har aldrig haft problem med årsredovisning i era program nu fått tillbaka från bolagsverket att ngt inte stämmer

"Resultatdispositionen är olika i protokollet från årsstämman och fastställelseintyget. Resultatdispositionen måste vara lika i båda handlingarna."

Kan jag ändra detta själv? jag har aldrig gått in i årsredovisningen och petat eftersom den i princip är automatiskt.

Jag kan låsa upp och ändra själv, hur ska jag göra?

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Otroligt svårt att svara på utan att kunna se hur det ser ut så skulle föreslå att du börjar med att kontakta vår telefonsupport på telefonnummer 0470-70 61 00.

/Joachim

Jag har hittat summan som diffar och fått tidigare råd att sätta skulden till kontot balanserad vinst och förlust men då blir det fel som jag skriver ovan. Har pratat med supporten och de säger jag ska fråga här på forumet. Det är alltså en skuld på konto 1580 som jag inte kan boka bort och då blir årsredovisningen fel, vilket konto annat än balanserad vinst och förlust skulle jag kunna använda?

Hej

Förstår jag dig rätt att du har ett negativt belopp på konto 1580? Det innebär att du bokfört upp mer i inbetalingar från kortbolaget än vad du har bokfört upp försäljning i så fall. Saldot på 1580 kan enbart vara positivt eller noll. Så det bör saknas bokföring av en eller flera dagskassor och 1580 behöver stämmas av.

Alternativt om du vill stämma av och rätta detta senare är att du låser upp och bokför om summan till ett skuldkonto 2499 andra övriga kortfristiga skulder. 
Det är då viktigt att du verkligen stämmer av och reder ut varför saldot blivit negativt på 1580 unde 2023 och rättar till detta i 2024 sedan.

/Joachim

tunepa
MEDLEM

fast när jag är inne i programmet så står det ingen summa i fastställelseintyget, är det ngt som kommer upp automatiskt när jag gör årsredovisningen

Hej @tunepa 

 

Precis som min kollega Joachim skrev så vill vi gärna att du slår en signal till programsupporten innan vi rådgör med dig. 

 

Välkommen att kontakta supporten

/Tinna