Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Max1985
UTFORSKARE

Återbetalning Hotell

Hej! 

Jag hade bokat ett hotell på nätet och betalat, men vi ankomst gjorde dom fel och debiterade mig igen på samma kort.

Nu har jag däremot fått återbetalning för den felaktiga debiteringen och behöver bokföra tre bank händelser.

 

Fråga 1: Den första betalning som var korrekt, kan jag bara bokföra den som vanligt?

Fråga 2: Dom övriga två bank händelserna berörande den felaktiga betalning, hur ska jag bokföra dom? 

 

Tack på förhand 🙂 Skärmbild 2023-10-19 100338.png

 

11 SVAR 11
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Nu numrerar jag uppifrån och ner

1. Boka enligt kvitto, dvs resekostnader och moms.

2. Felaktig debitering, boka i debet 1680 (eller 1684)

3. Återbetalning av 2 - boka i kredit på samma konto du använt på 2:an

 

När det gäller den felaktiga debiteringen så ska du inte bry dig om någon moms.

 

//Carina

Hej, tack för snabbt svar.

Förlåt men jag är rätt ny och skulle vara tacksam om jag kunde få mer specificerat moment hur jag gör steg 2 samt 3 om möjligt.

Tack på förhand 🙂

CarinaEsp
CHAMPION

Hej 🙂

När det gäller hantering och matchning i systemet så är jag tyvärr inte rätt person att svara. Kan man inte skapa ett verifikat i samband med att man matchar? Kolla om det finns några hjälp-filmer eller -texter.

Har du inte fått något underlag från hotellet på de felaktiga transaktionerna så får det ju bli kontoutdraget som blir underlaget i bokföringen.

 

En tanke...

Eftersom transaktionerna har skett samma dag så kan man ju göra en fuling och bara ta bort de två sista raderna i listan över poster som ska matchas. Därmed så struntar man i själva bokföringen på dessa. Ok, det är inte helt korrekt eftersom alla transaktioner ska bokföras, men en möjlig lösning 😉 

Jo jag fick både kvitto på köpet (felaktiga betalningen) och kvitto på återbetalning. 

Tack för hjälpen och tipsen men avvaktar ser om någon kanske har erfarenhet kring hur jag ska knappa in detta rent praktiskt.

Allt gott

 

Hej @Max1985!

 

Vi utgår från den fina hjälp som du fick av @CarinaEsp och så tänker jag att du först matchar den felaktiga utbetalningen som ett Övrigt uttag med bokföringsförslaget Egen kontering. När du skriver in 1680/1684 i kontoraden kan du behöva bocka i Visa även inaktiva poster. Är kontot inaktivt aktiverar du det genom att klicka på kontot i listan. Skriv in beloppet i kolumnen för Debet och fyll även i en passande beskrivning. Välj sedan Bokför och visa nästa.
Såhär ser det ut inne i eEkonomi när du gör detta:
 

 

Därefter matchar du återbetalningen som en Övrig insättning och väljer även här bokföringsförslag Egen kontering. Lägg upp kontot 1680/1684 och fyll i beloppet i kolumnen för Kredit, skriv en beskrivning och välj slutligen Bokför:

 

Om du vill lägga in kvittona som underlag till respektive bankhändelse finns det en knapp till höger i eEkonomi när du matchar bankhändelsen där det står Koppla bild (inte med på mina skärmdumpar, men de ligger till höger om vyn ovan).

Vill du lägga till något @CarinaEsp? 🙂

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering kring detta.

Trevlig helg på er båda!

/Tinne

Hej Tinne, tack för supertydlig instruktion.

En fråga bara, visst ska differensen på första bilden du bifogade vara 0,00 om jag gjort rätt?

Hej @Max1985, det glädjer mig att du tyckte om instruktionen 🙂

 

Differensen ska mycket riktigt vara 0,00. Jag hade inte lagt in kontot när jag tog skärmdumpen, så därför syntes fortfarande differensen.

 

Trevlig helg!

CarinaEsp
CHAMPION

Superbra @Tinne Lestrin att du kunde förklara hanteringen i systemet 🙂 

Jag har inget att tillägga.

 

Trevlig helg!

//Carina

Max1985
UTFORSKARE

Hej, en uppkommen följdfråga @Tinne Lestrin , kan jag använda ovanstående metod för dessa två exempel:

 

Scenario 1: Jag har köpt produkter  i butik med fel kort och råkat använda mitt företagskort. Jag har returnerat produkterna och nu finns det två bankhändelser likt ovan jag vill bokföra. 

 

Scenario 2: Jag har gjort samma misstag som "scenario 1", jag betalde en privat taxiresa med företagskortet, jag har  överfört pengar till Företagskontot på samma belopp och även där har två bankhändelser jag vill bokföra.

 

Bifogar bild. Tack på förhand 🙂 

Hej

Det går brta att hantera dessa fyra transaktioner på det sätt du tidigare fått instruktioner för. Det kommer ta ut varnadra totalt sett och inte påverka resultatet i företaget.

Önskar dig en riktigt God Jul
Joachim

Tack snälla för detta, ni är bäst! 😊