Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Dap123
MEDLEM

Avräkning från Inkasso

Jag skickade en faktura till en kund, kunden dröjde med att betala och till sist skickade jag vidare fakturan till inkasso. Efter några veckor fick jag så inbetalningen på mitt konto. Den ursprungliga summan jag fakturerade var 3656kr inkl moms (varav moms 731,25kr). Jag fick inbetalt 3536,30kr inkl moms på mitt företagskonto. Jag fick även en "Avräkning/Redovisning" skickad till mig från inkassobolaget. Det är en differens på 119,70kr och det står att den posten avser "avdragsgill ingående moms." Jag undrar nu över hur jag bokför detta?

 

Så här tror jag att jag gör:

Jag har en bankkoppling mellan min bank och Visma så jag går in på Kassa- och bankhändelser, där hittar jag fram rätt bankhändelse (insättning) och klickar därefter på "matcha". 

 

Jag väljer att det avser "Inbetalning från kundfaktura" och i rullgardinen under väljer jag fakturan det avser. Det står då "En avvikelse på 119,70 måste åtgärdas". Jag har nu endast tre alternativ att välja på från denna sidan: Bankavgifter, Delbetalning eller Öresavrundning. Då det står på Avräkningsdokumentet att differensen avser "avdragsgill ingående moms" så låter alla fel.

 

Istället ändrar jag "betalt belopp" till 3656kr som var den ursprungliga fakturans summan, väljer "Ny bokföringshändelse", övrigt uttag, egen kontering. Härifrån kan jag själv välja hur jag bokför differensen. 

 

Så, nu har jag alltså:

Konto 1930 Företagskonto kredit 119,70kr

 

Min tanke är att jag bokför det:

Konto 2641 Debiterad ingående moms debet 119,70kr

 

Kan någon hjälpa mig med ett svar på om det är ett korrekt sätt att hantera detta? 

 

Mvh

Daniel (enskild firma)

 

 

Avräkning Inkasso.jpg

 

 

 

 

 

 

7 SVAR 7
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Dap123!

 

Tack för din fråga. Du är inne på helt rätt spår! Lägger in lösningen nedan för säkerhetsskull, men jag tycker att ditt lösningsförslag stämmer överens med hur det ska skötas i programmet.

 

Inne i Kassa- och bankhändelser väljer du Matcha - Inbetalning av kundfaktura och lägger in fakturans belopp i rutan Betalt belopp. Här kommer du se att du får en differens, som du också nämner ovan. Välj Ny bokföringshändelse - Övrig insättning och sedan Egen kontering och välj det konto du vill använda.

Om du gör enligt ovan blir fakturan bli registrerad som betald och du kommer även kunna kontera inkassoavgifterna.

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.

Önskar dig en fin måndag!

/Tinne

Tack för svar. Mitt förslag ovan var att välja "övrigt uttag", men du skriver "övrig insättning". Min tanke var att eftersom jag fått in mindre pengar på mitt konto än den ursprungliga fakturans belopp så ska det läggas in som "övrigt uttag". Lägger jag det som en insättning så trodde jag att mitt kontosaldo då skulle öka. Eller tänker jag fel?

Hej @Dap123,

Bra att du uppmärksammar detta på en gång! Jag uppfattade det som att du hade fått in pengar av inkassobolaget, är det så att de har dragit 119,70kr?

Återkom om jag missuppfattade det så kikar jag självklart på det igen.

 

/Tinne

Den ursprungliga fakturan som jag skickade till kunden låg på 3656kr. Jag har fått inbetalt 3536,30kr, alltså 119,70kr mindre än den ursprungliga fakturan. Inkassobolaget har på Avräkningsnotan skrivit att det avser "avdragsgill ingående moms". Se bifogad Avräkningsnota för detaljer.

 

Mvh

Daniel

Tack för att du förtydligar, nu är jag med på vad som har hänt. Du har helt rätt i att det är Övrigt uttag du ska välja, inte Övrig insättning 🙂

 

Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig antingen till mina duktiga kollegor på supporten eller här i forumet.

Ha det fint!

/Tinne

Perfekt, men då stämmer alltså mitt förslag från ursprungsinlägget? Tack för din tid.

 

Mvh

Daniel

Ditt förslag fungerar fint att använda - kör på!

/Tinne