Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

fredde_54
MEDLEM

Bankavgift

Hej,

När jag startade mitt AB så var jag tvungen att skaffa ett företagskonto hos banken. Dem tog en avgift på 2500kr för att kunna ha företagskontot ens. Dem har lagt det som en ''avgift'' och uttag på mitt bankkonto. Detta gjordes i mitten på juli.

 

Jag måste väl bokföra detta fast det är ett tag efter (har inga andra händelser efter detta) och jag bokför med datumet då avgiften drogs?

Vilket konto ska jag lägga denna avgift på?

Räcker det att ha transaktionsdetaljer nedladdat som pdf från internetbanken som underlag?

 

Uppskattar svar på alla mina tre frågar, tack!

 

/Fredrik

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Det stämmer att du måste bokföra detta om det dragits från ditt företagskonto.
2. 6570 bankkostnader använder du om konto för den kostnaden.
3. Om du inte fått något mer detaljerat underlag så använder du transaktionsdetaljerna som underlag till bokföringen.

Ett tips : Om du har händelsen under kassa och bankhändelser i eEkonomi så har du ett förinställt förslag på hur det bokförs. Se bild nedan hur du matchar det mot det förslaget.


 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Ska jag fylla i avdragen bankavgift när jag skapar bankhändelse?

Hej

Inte helt med på hur du menar med frågan har du möjlighet att utveckla den något? 
Finns inte bakavgiften med under kassa och bankhändelser efter att du hämtat in händelserna från den bank?
/Joachim

Jag menar, ska man fylla i något vid den röda pilen?
Eller har jag fyllt i rätt här?

fredde_54_3-1694770990306.png

 

Joachim E
MODERATOR

Hej

Det fältet behöver du inte fylla i när du lägger in hela bankavgiften som en händelse. Tänk även på att du behöver lägga till ett minustecken framför beloppet så du får händelsen att bli en kostnad.

Ha en fin helg
Joachim