Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JonasB1
NY MEDLEM

Bokför Payson

Hej.

Jag driver ett hotell och restaurang. 

Jag har fått en förskottsinbetalning till Payson från en kund på 9760 kr. Jag har bokfört den D1940 (Paysonkonto) och K2424(Payson Förskott).

När kunden var här och betalade så slog varorna in i kassan och ett automatiskt verifikat skickades från kassasystemet till Visma E-ekonomi. Där bokfördes Payson 1940 som debet med 9760 kr och på kreditsidan så kommer försäljning och moms.

 Men så nu kommer kruxet hur jag skall bokföra för att få in pengarna på mitt företagskonto 1930 minus de avgifter som Payson tar, i detta fall 297,8?

Som jag ser det så har konto 1940 debiterats två gånger med 9760 kr och det känns inte helt rätt. Vad är det jag inte förstår eller missar?

 

Mvh

Jonas

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Har du fört över några pengar från ditt Payzon konto till ditt vanliga företagskonto än? Det är först när detta görs som det kan debiteras på 1930.

Det verkar som du borde ha en knapp för att förksott som betalsätt i din kassaapparat. Det stämmer att det nu bokförts två gånger på 1940 när den andra transaktionen när kunden var inne och köpte något inte skulle debiterats 1940 utan då skulle konto 2424 debiterats istället så "skulden/förskotten" nollades ut.

Du kan skapa en manuell verifikation under Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation som ser ut på detta sätt för att justera detta nu.

1940 Kredit 9760
2424 Debet 9760

Då kommer du justera dels saldot på 1940 och nolla förskottet på 2424.

/Joachim