Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Medlem_2020
MEDLEM

Bokför inköp av Amazon.se

Hej!

I ett aktiebolag har jag köpt varor från Amazon. Jag har inte angett mitt vat-nummer till säljaren. 

 

Se fakturan nedan.

 

Hur bokför jag denna köp på bästa sättet?

 

Tack på förhand!

 

Skärmavbild 2023-11-23 kl. 09.56.35.png

8 SVAR 8
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du bokför det på samma sätt som om du skulle ha angett ditt momsregistreringsnummer enda skillnaden är att du får betala momsen som du inte får dra av. Du kan t ex boföra det på konto 4000 men helt utan momskod då inköået är gjort från ett land utanför EU.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej Joachim!

1) Det står Vat-nr i LU. Alltså i EU. Ska den trots det anses vara ett köp utanför EU?

2) Bör den inte bokföras på ett specifik konto avsedd för inköp av läder utanför eu?

 

Hälsningar

Hej

Var dessvärre svårt att läsa texten längst ner på fakturan i den upplösning den kom in i. 

Om det är inom EU och ett VATnummer från Luxenburg så skall det bokföras som ett EU inköp

Då kan du välja konto 4000 med momskod 200 så omvänd skattskyldighet redovsas på inköpet.

/Joachim

Jag har blivit ännu mer förvirrad!

 

Jag har förstorat texten i bilden jag skickade i början och åter skickat den nu.

 

Ska den bokföras som köp från sverige, eu eller utanför eu?

För det står både (amazon.se) och (vat nr i LU) och (såld av ett adress i china) och ( moms deklarerat av amazon services Europe).

Hur ska jag tolka underlaget och bokföra den på det rätta sättet?Skärmavbild 2023-11-27 kl. 14.26.21.pngSkärmavbild 2023-11-27 kl. 14.25.45.pngSkärmavbild 2023-11-27 kl. 14.24.50.pngSkärmavbild 2023-11-27 kl. 14.19.28.pngSkärmavbild 2023-11-27 kl. 14.18.52.png

 

Hej

Skrev i mitt senaste svar att det skulle bokföras på konto 4000 med momskod 20 (25%) så omvänd skattskyldighet redovisas. Bifogar en bild ocksp denna gången. Så det skall bokföras som ett varuinköp från ett EU land.



 

Det står "inköp av varor från Sverige" i det bild du bifogade!!!

 

Du blev arg trots att du varje gång svarar fel!

 

Tackar dig ändå och får vända mig till någon annan.

Hej @Medlem_2020,

 

Hör med Skatteverket vad de anser.

 

Personligen misstänker jag att du i nuläget INTE får dra av ingående moms. Bara för att du handlar på en webbsida med SE som toppdomän betyder det inte att säljaren är ett svenskt företag.

 

Det du kan försöka göra är att kontakta amazon och be dem kreditera ditt köp och skicka en ny faktura MED ditt VAT#.

 

//Davor P

Hej

Jag är inte alls arg och namnet på kontot behöver du inte lägga någon vikt vid. Det är momskoden och hur momsen redovisas som är det intressanta i det hela. Momskod 20 (25%) och konto 2645 och 2614 gör att det blir bokfört rätt.

Vill du hellre använda ett annat konto än 4000 så gör du det. 4056 inköp varor EG 25 % t ex . Resultatet kommer bli precis detsamma bara namnet på kontot som är annorlunda. Anledningen till att jag valde konto 4000 rär för att många vill ha alla varuinköp på det kontot oavsett om det är från Sverige eller från utlandet. vilket inte är något fel i alls.

Är det en momskod från ett EU land (Luxemburg i detta fallet) så skall det redovisas som ett EU inköp.
Joachim