Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kesch23
UTFORSKARE

Bokför justering av pensionspremie Löpande Tjänstepension

Hej,

Jag har avslutat inbetalningar till tjänstepension som har dragits via autogiro för mitt AB, men Söderberg & Partners drog en månad för mycket och jag har fått en kreditering på beloppet.

Jag tänker bokföra återbetalningen på pensionspremien genom att kreditera 7412 men det blev också en fondkursdifferens på ett mindre belopp. Hur skall jag bokföra den? Bokför jag den differensen genom att debitera 7412 så får jag ju betala särskild löneskatt, vilket är högre än bolagsskatten på den lilla vinsten som blivit pga kursdifferensen för 3 månader from inbetald premie tom återbetalad gm uttag från försäkringsbolaget där jag har pensionsfonden. Hur borde jag bokföra fondkursdifferensen så att den hanteras rätt bokföringsmässigt och skattemässigt? 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du kan bokföra den differensen på konto 3999 Övriga rörelseintäkter. Du kan faktiskt även bokföra det på 7412 med löneskatt eftersom det är en återbetalning så kommer löneskatten som tidigare har bokförts att minskas. Dvs istället för att Debitera 75 kontot så krediteras detta. Vilket gör att löneskatten minskas för innevarande år.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim