Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LindaJ
MEDLEM

Bokföra Microsoft faktura från Irland

Hej!

Jag undrar hur jag ska bokföra faktura från Microsoft Irland. Fakturan är i SEK.

På fakturan står:

Debitering: 109,20 SEK
Moms: 27,30 SEK
Summa: 136,50 SEK

 

Gällande "Totalbelopp" och "2440 - Leverantörsskulder" så undrar jag vilket belopp jag behöver mata in. Om jag matar in summan 136,50 blir ju momsen högre. Är det 109,20 kr jag behöver mata in?

 

Jag har hittills använt mig av koderna (men kommer inte vidare):
2440 - leverantörsskulder
5421 - programvaror EU
2614 - utgående moms omvänd skattskyldighet 25%
2645 - beräknad ingående moms på fördärv av utlandet

 

Tack på förhand!

 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det låter som att det har tagits ut svensk moms på fakturan, trots att det är ett inköp inom EU mellan två företag. Angav du ditt VAT nummer till Microsoft? Står det någonstans på fakturan en hänvisning kring reverse charge eller liknande? 

 

När det gäller inköp inom EU mellan två företag så skall det säljande företaget inte redovisa någon moms utan istället sälja momsfritt och hänvisa till reverse charge eller EU direktivet. Det kan vara så att Microsoft angett ett svenskt VAT nummer, vilket det då inte längre blir inköp inom EU utan ett vanligt svenskt köp. Dock så låter det mer som att du blivit hanterad som en privatperson, och alltså inte angett ditt VAT nummer och det därmed blivit felaktig debiterad moms. Denna är inte avdragsgill, utan du bokför hela beloppet som en kostnad och som ett inköp inom EU med omvänd skattskyldighet. Så du skall alltså bokföra 136,50 kr både mot 2440 och mot 5421 och den omvända momsen blir beräknad på 136,50 istället. I denna tråden så kan du se hur det ser ut för en kund där momsen inte redovisas separat utan som ett inköp inom EU mellan två företag. 

 

Ha det fint!

Josefine

LindaJ
MEDLEM

Hej Josefin,
Ursäkta mitt fördröjda svar och tack för din feedback!. Det stämmer att det är ett svenskt VAT nummer på fakturan. När jag återgår till mitt mejl från Microsoft med inköpsbekräftelsen kan jag, under kontoinformation, se "Organisationens namn:" härefter står mitt företagsnamn samt mitt Domännamn. Kan det ändå betyda har blivit hanterad som en privatperson? Jag får ta kontakt med Microsoft om det råder oklarheter så att det blir rätt med momsen. Tack för din feedback.

Hälsning,

Linda

Hej igen!

 

Ingen fara alls. Hm okej, då låter det ju underligt att det skulle vara moms på underlaget. Jag tror att det är bäst att du kontaktar Microsoft för att kontrollera underlaget. Det kanske till och med är så att de har angett ett VAT nummer som är svenskt, och därmed tagit ut svensk moms? Dvs att du ser både ditt egna VAT nummer och ett annat som är deras som börjar på SE? Då kan du bokföra detta som ett vanligt inköp inom Sverige i sådana fall. I annat fall så bör det säkraste vara att inte bokföra momsen utan bokföra det som inköp inom EU och hela beloppet blir en kostnad för dig.

 

Ha det fint!

Josefine