Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

fregul
MEDLEM

Bokföra deltagaravgift för event i annat EU-land

Hej, jag skall deltaga vid ett event i Spanien och mitt AB ska betala deltagaravgiften. Hur ska jag bokföra detta?

 

Avgiften är EUR 265 varav 10% moms (Spanien) EUR 24,09.

 

Betalningen går alltså till arrangör i Spanien och eventet äger rum där, men om jag förstått saken rätt ska man inte boka moms enligt omvänd skattskyldighet för event. Någon som har koll hur man ska göra här?

 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

I och med att eventet sker i Spanien så går de under undantagsreglerna för inköp inom EU som du kan läsa om här. Detta betyder att det alltså skall vara säljarens lands moms på försäljningen och därav är det spansk moms. Denna momsen är inte avdragsgill för dig förutsatt att du inte är momsregistrerad i Spanien, så hela beloppet du betalar blir din kostnad som du bokför mot lämpligt kostnadskonto utan momskod. Om det gäller utbildning så kan ett lämpligt konto vara 7610. 

Ha det fint. 

 

Josefine

fregul
MEDLEM

Hej Josefine och tack för snabbt svar! Då var det som jag misstänkte. Jag hade sett avsnittet på SKV sida som du länkar till och blev konfunderad eftersom de skriver så mycket om skattskyldighet i Sverige. Men det är korrekt i det här fallet att beskattningslandet bör vara Spanien. Supertack!