Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ingenjören
MEDLEM

Bokföra försäkringsfaktura

Hejsan,

Jag har fått min första faktura till mitt AB nu och jag vill kolla om jag bokför detta rätt. Det är också första gången i mitt liv jag bokför något!

 

Jag använder dessa kontonummer:

2440 - Leverantörsskulder -440 (summan)

6300 - Företagsförsäkringar och övriga riskkostnader +440 (summan)

 

Räcker dessa? Ska jag även ange något på konto 1930?

Försäkringar är ju momsfria, behöver jag inte skriva något för det då? Eller ska det bokföras som 0% moms på något kontonummer?

 

Tack för svar!

8 SVAR 8
Pamela J
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga.

Hur det bokförs beror på vilken bokföringsmetod du har. Om du har boksluts(kontant)metoden bokförs det så här:

1930 - Bankkonto Kredit 

6310 - Företagsförsäkringar Debet 

 

Om du istället har faktureringsmetoden bokförs det enligt nedan:

på fakturadatumet;

2440 - Leverantörsskulder Kredit

6310 - Företagsförsäkringar Debet

 

på betaldatumet;

1930 - Bankkonto Kredit

2440 - Leverantörsskulder Debet

 

Det går även bra att välja gruppkontot 6300 'Företagsförsäkringar och övriga riskkostnader' men konto 6310 'Företagsförsäkringar' är mer specifikt. 

Konteringen görs helt utan moms, dvs inget kontonummer för moms 0%. 

 

Önskar dig en fin dag! 

/Pamela

Ingenjören
MEDLEM

Hej! Tack för svar.

 

Jag har valt kontantmetoden som bokföringsmetod, det är detta som är skrivet i skatteverket.

Men när jag ska bokföra nu så stämmer det inte överens riktigt med vad du skrev.

 

Som jag förstår det (på betaldagen) vill jag bokföra:

1930 - Bankkonto Kredit

6310 - Företagsförsäkringar Debet

2440 - Leverantörsskulder Debet

 

Dock så är 2440 leverantörsskulder kredit (-440kr) automatiskt angivet och går inte att ändra.

Har jag möjligen råkat ange i eEkonomi att jag har faktureringsmetoden istället för kontantmetoden? Hur kollar jag detta? Och går det att ändra om jag har angivit fel?

 

Tack för svar!

Ingenjören
MEDLEM

Jag kan tillägga att jag har scannat fakturan och kopplat som bild, så den har fyllt i vissa uppgifter automatiskt.

Ingenjören
MEDLEM

Hej igen, jag har dubbelkollat att mitt bokföringskonto på eEkonomi är kontantmetoden, så det är rätt.

Men då undrar jag över ditt svar.

Om jag tolkade ditt svar rätt så ska jag aldrig ange 2440 - Leverantörsskulder Kredit? Men detta är redan förifyllt som jag skrev och går inte ändra.

Ingenjören
MEDLEM

@Pamela J  har du tid att kika på detta? 🙂

Hej @Ingenjören! Nu är det inte Pamela som skriver men jag hoppas att jag ska kunna hjälpa dig lika bra 🙂

 

Oavsett om du använder faktureringsmetoden eller kontantmetoden så läggs först konto 2440 upp när du lägger upp en leverantörsfaktura. När du har kontantmetoden bokförs inte fakturan förrän den registreras som betald och då sätts ett verifikationsnummer och konto 2440 tas per automatik bort.

 

Jag förstår att det kan vara lite förvirrande, men orsaken till att kontot 2440 läggs upp per automatik när du "bara" laddar upp eller skapar fakturan så tror programmet att det är ett utkast och känner av att den inte är registrerad som betald, vilket gör att det kontot läggs upp. Men som sagt, det försvinner när du registrerar den som betald.

 

Återkom gärna om du har någon mer fundering!

/Tinne

Ingenjören
MEDLEM

Tack för svar @Tinne Lestrin! Jag får dock nu ett fel att Fakturan balanserar inte.

 

Jag har med:

2440 - Leverantörsskulder Kredit (per automatik)

1930 - Bankkonto Kredit 

6310 - Företagsförsäkringar Debet

 

Vad är det som kan va fel?

Jag betalade precis fakturan manuellt på min bank då bankkopplingen till eEkonomi inte har gått igenom än.

Hej @Ingenjören!

Tack för att du återkopplar. Jag provade detta hos mig och tänker att jag visar flödet.

 

När jag skapar leverantörsfakturan från ett bildunderlag och registrerar den så är konto 2440 kvar. När du lägger upp fakturan så tänker jag att du inte ska använda 1930 på leverantörsfakturan, det sker först när du registrerar fakturan som betald. Jag ser även att du inte lagt upp något konto för moms, så kontrollera gärna om du ska lägga in moms på fakturan eller inte.

 

Såhär ser det  ut hos mig när jag lägger in fakturan:

 

När jag sedan går in på Åtgärder - Registrera utbetalning för att registrera leverantörsfakturan som betald väljer jag Företagskontot:

 

Fakturan är nu registrerad som betald, har fått ett verifikationsnummer och när jag tittar på utbetalningsverifikationen är 1930 inlagt, inte 2440:

 

Eftersom du har kontantmetoden så skapas aldrig någon verifikation när du skapar leverantörsfakturan. Alltså bokas det aldrig något på 2440. När du betalar fakturan så konteras den med 1930 i kredit istället, som du ser ovan.

 

Kan det här hjälpa dig med varför din faktura inte balanserar?

Återkom gärna i tråden igen om något känns oklart.

/Tinne