Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VB aktiebolag
UTFORSKARE

Bokföra i kronologisk ordning - krav eller ej

Vi har nyligen startat AB slutet av förra året. Saker händer, blev upptagen med skolan, renovering, fick ett barn och så vidare. För att korta historien har jag bokfört hälften av händelser och hälften har jag inte. Innan jag fortsätta bokföra de andra händelser, vill jag fråga er först om det är okej om jag gör verifikationsnummer inte enligt datum?
Alltså första händelser i kontoutdrag var inte min Verifikation 1. 

 

Tack på förhand!

 

mvh,

Bree

14 SVAR 14
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Kravet på kronologisk ordning är borttaget. Det viktigaste är att händelserna bokförs i rätt period.

 

Så svar ja det är ok.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Ditt svar kommer att ge mig en god natts sömn ikväll. För jag är lite orolig om det.

Tack så mycket, RoffaK! 

 

kan du snälla förklara vad menar du med rätt period? per månad eller räkenskapsår?

Ursäkta mig om jag inte förstår. Jag har ingen aning eftersom jag är riktigt ny i programmet.

Tack för förståelsen.

 

Jag har fortfarande några händelse från förra året som jag fortfarande inte har bokfört. Några få från sept, oktober nov och december att jag skulle vilja göra nu. Vad kan du råda mig att göra?

 

mvh,

Bree

 

Hej

 

Med rätt period menar jag att händelser från september bokförs med ett septemberdatum, händelser i oktober med oktoberdatum osv.

 

Mitt råd är att du mycket skyndsamt bokför ikapp så att 2020 görs klart. Därefter gör du en avstämning av dina momsdeklarationer. Stämmer de som du lämnat in eller behöver du rätta. Har du årsmoms kanske du bara behöver lämna in tom 2020-12-31 efter att du bokfört klart.

 

När du känner att du fått grepp på 2020, allt är bokfört och momsdeklarationer gjorda låser du året.

 

Därefter bokför du ikapp januari och februari så att du ligger i fas. Perioden Januari 2021 ska vara bokförd och låst i slutet av denna vecka men det kanske blir tight för dig. Men vill du ha mitt råd så jobbar du ikapp så fort som möjligt.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

wow! Vad snabbt! 😃

 

Jag skickade inte in något för att jag läste att om det är ett nystartad företag är det ok att fortsätta.Vår räkenskapsår från july2020 - 2021-12-31.

Jag har inte lämnat i något på grund av det. Har jag fel? Ja, jag vill göra alla transaktioner som jag inte har bokfört än. Ditt snabbt svar hjälper verkligen.

Tack så jättemycket, Roffakab!

Hej

 

Förlängt räkenskapsår tom 2021-12-31 låter troligt men tänk på att detta då gäller rapportering av Årsredovisning och Inkomstdeklaration 2 för AB.

 

Råder dig att kontroller kravet på Momsdeklaration. Där kan ni fått Årsvis redovisning men då ska den första deklarationen omfatta juli-december 2020. Kontrollera det.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Nu fattar jag.

Ar det den som du menar? 

Skapa deklaration för aktiebolag i Visma eEkonomi - YouTube

en fråga till.

 

Vilka är konsekvenserna att jag inte lämnade det?

 

Mvh,

Bree

Hej Bree, 

Din sista fråga bör du nog ställa till Skatteverket så det inte blir några missförstånd. 

Vänliga hälsningar Tinna 

hej @Tinna Gunnarsson 

 

Tacksam för svar. 

SKV sa att vi missade ingenting på 2020. vi gör det på en gång eftersom det är ett nystartade företag. datumet vår redovisning 2021-12-15 så det är bra. 🙂

 

mvh,

Bree

Föreslår du att jag redigerar vad jag gjorde enligt månaderna? Alltså börja från förra året så det är mer organiserat? Redigera också verifieringsnumren? skulle jag säga nästan 150 transaktioner sedan vi startade. 

Har du någon referens (t ex Skatteverket) att detta krav är borttaget? Jag använder ett annat bokföringsprogram och det tillåter mig lägga in verifikat i vilken tidsmässig ordning som helst, men jag är lite orolig för vad som är OK juridiskt.

 

Startade bolag i januari i år, ska ta tag i all bokföring för 2023 nu (räkenskapsåret följer kalenderåret) och det hade varit behagligt att inte behöva lägga in alla händelser kronologiskt pga då kan jag bocka av den större mängden vanliga händelser innan jag börjar med dem utmanande händelserna.

Hej

Allt vad gäller hur och när händelser skall bokföras i denna länk. Det är helt korrekt så att det inte längre är ett krav att bokföra i datumordning däremot är det fortfarande en start rekommendation.

Det är däremot viktigare att du bokför allt i rätt månad och helst på rätt datum men i vilken ordning är inte lika styrt längre även om det underlättar för dig själv eller en konsult/revisor om något behöver stämmas av i efterhand.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.15/324678.html

Bifogar även en länk från en redovisningsbyrås hemsida där texten är förenklad.

https://sweweb.nu/maste-man-forvara-verifikationer-i-kronologisk-ordning/

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

 

Tack både för referensen direkt till Skatteverket och till redovisningsbyråns förenklade text, toppen! 🙂