Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av bil

Hej,

Vårt företag har nyligen köpt en Nissan Navara -08.
Bilen betalades kontant och inköpspriset var 115 000:-, den är klassad som lastbil men räknas som personbil i momssammanhang så denna får därför inte dras.

Hur ska jag bokföra inköpet i eEkonomi, och hur ska jag sedan bokföra avskrivningarna(5år) varje månad?

/ Josefine

10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag tolkar det som att momsen ingår i inköpspriset du skriver och den får alltså inte dras.
Inköpet bokför du då enligt följande:
1910 kredit 115 000 kr
1240/1241 debet 115 000 kr

Detta görs antingen som en ny kassahändelse eller via Bokföring - Verifikationer.

Avskrivningarna bokförs så här:
7834 debet
1249 kredit

Avskrivningen bokför du via Bokföring - Verifikationer.

Om något av kontona inte är aktivt i din kontoplan i eEkonomi behöver du aktivera det först, innan du kan bokföra på det. Det kan du göra antingen medan du konterar genom att bocka i rutan Visa även inaktiva poster, välja kontot och svara ja på frågan om du vill aktivera det. Eller går du i förväg in under Inställningar - Kontoplan, bockar i rutan Visa även inaktiva poster, söker upp kontona ett i taget, markerar kontot och klickar på Redigera till höger. Bocka sedan i rutan Aktiv och spara.

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-09-05

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Jag har köpt en leasing bil i Maj 2014, har bokförd första förhöjd hyra som jag betalade kontant men har inte bokförd hela inköpspriset på kontot 1240 som ni visar uppe, behöver jag göra detta när jag håller på att göra bokslutet? Jag kommer att boka om en del av saldot på kontot 1720 vid varje bokslut tills 3 års har gått sedan leasing perioden påbörjades.
Tack för svar.
Hälsnignar,
Fabiola
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Om jag tolkar dig rätt har du inte köpt en bil utan leasar den enbart. Den här tråden handlar om köp av bil och hur man bokför det.

I följande tråd beskriver min kollega Per hur du bokför en leasingbil:
Bokföra leasingbil - eEkonomi

I hans andra kontering där han beskriver hur du bokför den förhöjda avgiften byter du ut konto 2440/1930 mot 1910 eftersom du betalade den kontant.

Är något oklart är du välkommen att återkomma till oss i den tråden!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Inköp av fyrhjuling till AB.

Jag har köpt in en fyrhjuling till mitt AB. Nu undrar jag hur jag ska bokföra detta inköp samt hur jag gör med avskrivning. Den kostade 125000 kr. Får man göra avskrivning förstå året? // Monika 

Hej,

Vi har köpt en begagnad bil från en firma  på 57 000 exkl. moms. 

Kan man använda avskrivning fem års eller är det nedskrivning av värdet på det fordon? 

Hur gör man med bokföring?

Vi har K3 regler!

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag har köpt en begagnad bil från en firma och har nu ett kvitto på 49 000. Ingen moms finns registrerad. Hur bokför jag detta? Är det något mer jag behöver göra gällande detta?

Alfi

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej Angela6!

 

Tack för din fråga. Regelverket för K3 är lite mer komplicerat än de andra regelverken och skiljer sig när det gäller materiella tillgångar. Hos Skatteverket finner du vägledning gällande detta och hur det bör hanteras enligt K3. Vad jag kan hitta så kan man inte göra den förenklingsregeln som finns för K2 och använda 5 år. Istället behöver man avgöra den ekonomiska livslängden, samt möjligtvis så kan man behöva göra en komponentavskrivning om komponenterna anses ha tillräckligt olika livslängder.

 

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en konsult som kan hjälpa dig vidare med detta så att allt blir korrekt för dig, Om du inte har/hittar en redovisningskonsult så kan du få hjälp att hitta någon på vår sida Hitta återförsäljare eller konsult.

 

Lycka till, ha det fint!

/ Josefine

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-09-05

 

 

Hej Josefine,

Hur bokför man som bilhandlare en försäljning av en bil som är momsad?

VMB-försäljning av bil har jag koll på, men nu är första gången det gäller en bil som är momsad

Tack på förhand!

Hej!

 

Jag ser att du även skrivit i denna tråden, där vi har besvarat din fråga om hur du skall hantera detta. 

Ha det fint!

 

Josefine

Hm. Har en fråga gällande klassningen av bil. Så vitt jag vet så är Nissan Navara en pick-up och ger då alltså rätt till momslyft om sådan påförts vid försäljningen. Den är ju fyrdörrars vilket inte påverkar momslyftet. Om det sitter en kåpa över flaket så påverkar inte heller det momslyftet. 

För att det skall räknas som personbil så måste lastutrymmet ha samma  luftutrymme och sitta ihop med kupen. Eller som man säger vid rätt till momslyft, lastutrymmet och kupen skall vara åtskilda av en obruten luftspalt, och den kan då vara 0,00001 m.m..... 

 

Hm.. såg nu att originalinlägget var väääldigt gammalt... lurigt... Nåväl, min fråga och info är ändå relevant.....over and out..