Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fourmore
UTFORSKARE

Bokföra inköp av kontorsstol och skrivbord

Hej! Hur bokför jag inköp av kontorsstol och skrivbord till enskild firma?

 

Tack på förhand!

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

5410 förbrukningsinventarier kan du bokföra dessa inköp på.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Fourmore
UTFORSKARE

Hej tack! Hur kommer det sig att det räknas som förbrukningsinventarie och inte inventarie? Bara så jag vet framöver för annat också

Kostar det under ett halvt basbelopp så bokför du det som förbrukningsinventarie. 

Som @Thomas51  skrev, MEN det beror på hur dyr stol och dyrt skrivbord du har köpt. 🙂

 

Generella reglen är:

- under halvt prisbasbelopp (exkl moms) = förbrukningsinventarie (direkavtdrag)

- över halvt prisbasbelopp (exkl moms) = inventarie

Prisbasbeloppet räknas oftast upp för varje år och därmed förändras denna gräns varje år.

Prisbasbelopp 2024: 57 300 kr

Direktavdrag 2024: 28 650 exkl moms (35 812,50 kr inkl moms)

Skillnaden mellan förbrukningsinventarie och inventarie är att en förbrukningsinventarie får du dra av hela kostnaden direkt vid inköpstillfället. 

 

En inventarie får man inte bokföringsmässigt - och därmed normalt inte skattemässigt- dra för hela kostnaden direkt. Den måste istället skrivas av stegvis i minst 3 år (oftast varje månad så 36 månader/avskrivningar) men ofta längre beroende på typ av inventarie. Du får så att säga den bokförings- (och oftast skatte-) mässiga kostnaden lite grann varje månad istället.

 

Det faktum att du/ditt företag antagligen ligger ute med pengarna spelar ingen roll eftersom inventarie representerar en tillgång (den är värd pengar) i ditt företag, och det värdet behöves synas i bokföringen. En förbrukningsinventarie däremot representerar för lite pengar för att i generella termer anses påverka företagets totala ekonomi. Man skulle också, lite slarvigt, kunna säga att en förbrukningsinventarie anses vara förbrukad / färdiganvänd / slut inom tre år men en inventarie räknar man med att den håller längre än så. Det stämmer dock inte alltid, som tex ett skrivbord lär hålla mer än tre år. Men eftersom kostnaden antagligen är mindre än 1/2 PBB så... direktavdrag = förbrukningsinventarie

Hoppas det var begripligt. Och innan någon som verkligen jobbar med bokföring säger något - ja, det är en grov förenkling. 🙂

 

//Den glada bokföringsamatören.

Fourmore
UTFORSKARE

Tack för all information! Tacksam!