Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KalleK
MEDLEM

Bokföra inköp av varor utanför europa

Hej 
Hur bokför jag inköp av  varor utanför europa. Jag har betalat med kort och det dras automatiskt från konto. 
Skall underlager läggas in som leverantörsfaktura om det betalas direkt med kort eller som kvitto.

Jag har fortfarande inte fått några dokument från tullen och varor mellanlandade i Frankrike. Kan jag ändå redovisa hela beloppet ( varor +frakt ) som beskattningsbar underlag eller blir det fel ? 
Och vad OM det inte kommer något från FedEx som leverer ? 
Tack på förhand 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Inköpet och kan du bokföra direkt från kassa och bankhändelser utan att lägga in en faktura. Bokför det mot konto 4000 utan moms.

Du skall med all säkerhet deklarera förtullningen av det monetära tullvärdet senare. OM du inte redan har ett EORI nummer så bör du kontakta tullverket och dels få detta samt en inloggning till tullverkets sida. Där får du sedan information om all import som sker och vad du skall deklarera i momsrapporten.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Jag har en EORI nummer och den har jag självklart lämnat till säljare och är inlagt. det är en ingen liten site ,  Alibaba.com B2B .
Kan jag kolla på något sett kontrollera på tullverket ? 

Hej

Om du har du en inloggning till tullverket så skall du kunna logga in där och undersöka detta. Dokument kommer där först efter att varorna har kommit till sverige.

/Joachim