Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kommissionsförsäljning

Jag har sålt på kommission och har då när jag lagt in dagskassan bokfört kommissions delen på 3011 när då kunden kommer och hämtar sina pengar hur gör jag då?

17 SVAR 17
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Sälja på kommission och hantera dagskassan..


Jag säljer ju på kommission och bokför då kommissionen på konto 3011 när man då bokför dagskassan krediterar jag 3011 kontot men om någon tar ut pengar ska jag då debitera det kontot eller ska jag ha ett enskilt konto för det?
De dagar då kommissions uttaget är större än försäljningen så blir ju den dagen minus på kvittot ska jag då bokföra försäljningen som vanligt och inte ta med kommissionen och sedan göra kommissionen som ett övrigt uttag?

Notera: Det här ämnet skapades från reply i ämnet Dela upp dagskassan - eEkonomi
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag slår ihop din följdfrågan med denna tidigare frågan där vi håller på att kika på ett svar till dig.

/Annie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur går det kommer ni fram till ett svar?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Det är lite knapphändigt med information i den här frågan så jag får chansa när jag svarar och väljer då att ta det fall som är vanligast - försäljning av annans vara i eget namn. Först lite definitioner:
Huvudman – den som vill ha en vara såld. Kallas också kommittent.
Förmedlare – den som säljer varan i sitt egna namn. Kallas även kommissionär.
Slutkund – den som köper varan.

Säg att förmedlaren säljer en vara för 300 kr + moms 75 kr = 375 kr till en slutkund och att kommissionsavtalet med huvudmannen säger att denne skall erhålla 200 kr + moms 50 kr = 250 kr. Full momsplikt i alla led förutsättes.

Förmedlaren bokför då detta så här. Till höger anges redovisningsrutor i momsdeklarationen.
Kredit konto 3051, försäljning Sv 25%, 300 kr ruta 05
Kredit konto 2611, utgående moms 25%, 75 kr ruta 10
Debet 1510, kundfordringar, alternativt 1910 (kassa), 1930 (bank) 375 kr
Kredit 2443, konsignationsskulder, 250 kr
Debet 4010, varuinköp, 200 kr
Debet 2641, ingående moms, 50 kr ruta 48

Skulle det här fallet inte stämma överens med förutsättningarna för dig får du gärna återkomma så skall jag försöka reda ut även det.

Som en liten kuriositet kan jag nämna att försäljning av penninglotter mm i själva verket är en försäljning i kommission. Det tänker man kanske inte på när man köper en Trisslott 🙂

Sommarhälsningar
Pär Gustavsson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej kan man använda det med begagnad bil försäljningen då säger vi till exempel en privat bil ägare lämnar sin bil hos en bilhandlare att sälja åt honom för 20% kommission hur ska bilhandlare bokföra detta jätte tacksam för ett svar
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nä alltså jag säljer begagnade saker på kommission vilket gör att jag säljer något för 100kr så så är 40kr kommissionspengar och då skattar jag på övriga 60.

När jag bokför mitt kassakvitto så krediterar jag 3011 som jag döpt till kommission.
Det jag funderar över är om jag sen ska debitera det kontot när jag betalar ut kommissionen eller om jag ska kreditera ett annat konto för uttaget och vilket kontonr som passa bäst till det i så fall.

Sen undrar jag hur jag gör med mitt kvitto en sådan dag då de tagit ut mer i kommission än vad jag fått in under den dagen så resultatet på kvittot blir minus.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Blir ni nå klokare?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,
Jag tror Du kan följa mitt första svar fullt ut. Det Du har missat är att boka upp skulden på konto 2443 samtidigt som Du säljer en vara. Som det är idag verkar det som om Du bokför en försäljning av en vara som Du i själva verket inte ens äger. Du måste alltså samtidigt med försäljningen boka in skulden till den som skall ha kommissionen. Sen gör det ingenting när i tiden Du betalar ut kommissionen.
Exempel:
Dag 1, Du säljer varor för 100 kr. Det bokas debet kassa och kredit försäljning respektive utgående moms. Men, nu måste Du samtidigt boka in skulden till kommittenten. 40 kr debet 4010 och kredit 2443. Ingen moms eftersom varan köptes från en privatperson.
Dag 2, Du säljer varor för 1 000 kr, vilket bokas som vanligt debet kassa och kredit försäljning/utgående moms. Samtidigt bokar Du 400 kr debet 4010 och kredit 2443.
Dag 3, försäljning 0 kr, men Du betalar ut kommissionen från dag 1 och 2, 440 kr. Bokas debet 2443 och kredit kassa.

Hoppas detta löser problemet!

Pär Gustavsson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hej, Hur bokför jag varor jag betalar när de är sålda?.

Hej, Hur bokför jag varor jag betalar när de är sålda? En leverantör lämnar varor till min butik och jag betalar för dem först när de är sålda. Hur gör jag med momsen? Jag har enskild firma och redovisar enligt faktureringsmetoden.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur redovisa intäkt från kommission (agent)?.

Hej!

Jag driver ett AB och har intäkter som agent för ett varumärke. Varumärket är amerikanskt med bas i USA och jag får min % direkt från dem. Jag har % på all försäljning inom Norden och UK, och det utbetalas kvartalsvis.

Hur ska jag redovisa detta på bästa sätt? Jag fakturerar inte dem utan får godkänna underlag för utbetalning som skapas av ekonomiavdelningen på varumärket i USA.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!Jag hänger inte med alls känner jag. Jag har precis börjat med kommission. 
Jag har en tjej som säljer mina produkter hos sig. En gång i månaden gör jag en avstämning med henne och fakturerar för de varor hon har sålt. -20% i kommission/provision (Vad det nu kallas i detta sammanhang?)Hur gör jag det? Känns som att det blir ruggigt fel om jag fakturerar på kundpriset minus hennes procent?! 
(Jag köper in varorna som jag bokför i mitt eget lager - om det är till någon hjälp?) 
Helene34
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Provisionsförsäljning.

Hej!

Vi har en liten butik och säljer vissa varor på provision. Vi tar in varorna men betalar inget för dem då. I slutet av månaden ska vi betala ut till den vi säljer på provision åt (summan av försäljningen minus våran provision). Hur bokför jag den utbetalningen?
Ingrid29
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kommission.

Hej! Har aktiebolag. Har bokfört försäljning på kommission in på 3051, precis som vår egen försäljning. Får sen en faktura från den som vi säljer åt, på hennes del av försäljningen. Betalade den och konterade debet 3051. Det verkar inte bli rätt sen när jag gör momsdeklarationen. Hur ska jag göra?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Försäljning på kommission.

Hej! Vi har startat en butik och kommer att sälja produkter på kommission. Alltså leverantören får pengar då varan sålts. Jag undrar hur man ska bokföra denna försäljning med moms? Ex priset till kund är 100 kr. Moms 20 kr. Leverantören ska få 60 kr och vår kommision är 20 kr. Ska detta bokföras i flera steg? Hur sker avräkningen mot leverantören ex vid månadens slut?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Smartbox..

Smartbox. Jag har ett samarbete med smartbox. En kund köper en box för 999kr. av dom får jag 694kr och smartbox 305kr. Jag undrar hur jag slår in detta i kassan och hur jag bokför det.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Faktura med försäljning och avdrag för kommission.

Jag har en kund som ska skicka en faktura till
en butik som säljer hennes prints (affischer som hon tryckt upp, egna
konstverk).

Hon fakturerar då
tex 1 prints för 375 kr inkl. moms, och drar av för kommission 50%.

Jag undrar över
kontona, försäljn är 3052, och utg moms 2621 (12%), men avdrag för kommission
är väl en kostnad?

och den momsen ska
väl vara konto 2641? (25%).

Nu blir avdraget
helt automatiskt 3051, 2611 på fakturajournalen/ bokföringsunderlaget, men jag
ska väl ändra till kostnadskonto här, tex 6050?

Tack så länge!

Med vänlig hälsning Anneli


Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Faktura med kommission.

Hej,

Jag har lite bekymmer med att bokföra en faktura som är väldigt krånlig.

Ett företag fakturerar mig och de tar 50 % kommission (vilket då är en marknadsföringsavgift för mig)
Intäkt: 637 kr (netto) > 159 (moms) > 796 kr (brutto)
Marknadsföringavgift: -318 kr (netto) > -80kr (moms) > -398 kr (brutto)
Totalt får jag in 398 på kontot.

Hur bokför jag denna fakturan? Någon som har lust att förklara för en nybörjare?