Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra moms på transaktionsavgift

Jag har en enskild firma och webbshop och har just anslutit stripe. Webbshoppens leverantör (tictail) tar ut en avgift för stripes räkning och momsen specificeras tydligt om 25% på mitt tictailkvitto på försäljningen och de har säte i Sverige numera. 

Om jag bokför detta vid försäljningen:
1932 Stripekonto        Debet 487,72
Frakt                                        Kredit 39,2
Fraktmoms                              Kredit 9,8
Försäljning varor                      Kredit 367,2
Försäljning moms                     Kredit 91,8
6040 Avgift stripe         Debet 20,28

Och detta då stripe skickar över pengarna till mitt konto:
1932           Kredit 487,72
1930           Debet 487,72

Hur blir det i så fall med momsen som ingår i beloppet 20,28 som går via tictail sverige och innefattar moms om 4,06? Kan jag sätta en momskod på 25% på konto 6040? Blir balansen mellan debet och kredit rätt då? Ursäkta för en krånglig fråga. Hoppas någon som håller tungan rätt i mun har möjlighet att svara!

MVH
Cecilia

14 SVAR 14
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du får bara göra avdrag för moms enligt det underlag du fått. Bankavgifter är momsfria  och avgiften för denna betalningsförmedlingen kanske också redovisas på samma sätt, så inga egna tolkningar om moms för säkerhets skull

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vore det jag skulle jag bokföra 20,28 kr på konto 6040.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hmm.. Såg nu att jag hade tittat för snabbt. Det stod inte alls stripe på kvittot och de var inte inblandade i just den här transaktionen. Så transaktionsavgiften kommer helt och hållet från tictail, och de har specificerat tydligt på kvittot att avgiften är 16,22kr + moms 4,06 = 20,28kr. Eftersom de angivit momsen tydligt så kanske de då menar att det inte räknas som en bankavgift? Kan det ses som en serviceavgift?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förstår inte heller vad jag ska göra med det som står under "Tictail ́s VAT". Just nu bokför jag båda summorna (i ditt fall 16,22 + 4,06) som bankkostnad.... men blir väldigt förvirrad. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Spelar liten roll vilket kostnadskonto du väljer, nu har du stöd för momsavdraget

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej men rent praktiskt då när man bokför moms från ett konto som 6040? Kan jag ändra momskod eller vilket konto använder jag så att momskostnaden hamnar på rätt sida om debet och kredit och balansen blir 0? Som det ser ut nu blir det 0 om jag bokför hela beloppet på debetsidan. Hoppas någon förstår vad jag menar, jag är inte superhaj på bokföring..
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan man göra det i matchningen av betalningen...dvs under egen kontering matcha en del mot bankkostnad och momsdelen mot 2641? Räknas det som debiterad ingående moms?
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om du har lagt upp Stripekontot som ett eget konto i Visma eEkonomi så matchar du inbetalningen på 487,72 mot en Övrig insättning.
Därefter lägger du in raderna enligt nedan. Det viktiga är att du redovisar beloppen i brutto så att du verkligen anger hur stor din försäljning och utgående moms är.
Du delar också upp kostnaden och momsen på kostnadskonto och konto för ingående moms. Viktigt som Mikael skriver att det ska framgå att det är avdragsgill ingående moms.

1932 Stripekonto        Debet 487,72
Frakt                                        Kredit 39,2
Fraktmoms                              Kredit 9,8
Försäljning varor                      Kredit 367,2
Försäljning moms                     Kredit 91,8
6040 Avgift stripe         Debet 16,22
2641 Avdragsgill ingående moms Debet 4,06


När pengarna sen kommer in på bankkontot gör du en överföring mellan kontona.

För att skapa ett nytt konto att matcha mot i eEkonomi går du in under Inställningar - Kassa- och bankkonton.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, jo jag har hunnit få hjälp på annat håll men det var precis såhär jag fick rådet att göra!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, detta var en väldigt bra tråd för mig som är ny!! 😄

Jag har också enskild firma med tictail och bankintegration kopplad till eekonomi. Och jag fick 3 följdfrågor till inlägget.

1. Jag försöker lägga upp ett nytt konto, Stripekonto. 
Det finns val: spar eller företag - vilken av dem bör jag välja? Plus att man ska ange bankuppgifter, är det mina bankuppgifter?
2. Förutom Stripe har jag också möjlighet att betala med Paypal - behöver jag lägga upp ett Paypalkonto också?
3. Till vissa köp tillkommer det en provision till Tictail - hur bokför jag det?

Hoppas ni som är mer erfarna kan hjälpa en newbie som mig 🙂

Jenny
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du har företag så välj då företag. Bankuppgifterna gäller oftast IBAN nummer när det gäller stripe. Kontakta din bank för att få ett IBAN och eventuellt clearing och vilka villkor dom har. 

Du måste inte lägga upp paypal, men detta är mer en fråga för tictail-Talk eller deras faq.

Ang bokföringen så får du göra en kontering liknande just den som vi andra pratade om ovan, men siffrorna blir ju annorlunda beroende på vad dina varor kostar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar!! Glömde att skriva tillbaka 🙂

När jag nämnde paypal så menade jag mer hur den transaktionskostnaden skulle hanteras i bokföringen. Då den är utanför Sverige och fungerar annorlunda från Stripe.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har för mig att jag kom fram till det att eftersom det är en tjänst och inte en vara, så ska den bokföras enligt det lands regler där den anses vara förbrukad. Dvs Sverige. Jag har för mig att det var så. Om någon admin vet så får de gärna fylla i!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ahh tack för att du delar med dig av din kunskap! 🙂