Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra parkeringsavgift

Hej, 
Jag har nyligen startat ett AB och undrar hur jag bokför parkeringsavgifter som jag hittills betalat med mitt privata kort? Är detta skattefritt såsom milersättning? 

Blir det ett utlägg i samband med löneutbetalningen? I så fall, ska jag välja reseutlägg när jag skapar lönebeskedet? 

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Miriam

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är en kostnad som du kan bokföra direkt som resekostnad och om du bedriver momspliktig verksamhet så lyfter du ingående moms på beloppet.
I kredit bokför du konto 2893 som blir ditt avräkningskonto mot bolaget för dina utlägg. Pengar som du senare kan lyfta tillbaka till ditt eget konto

Mikael pettersson

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-10-12

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, har en följdfråga:

Jag betalar själv parkeringsavgiften (som mitt AB sen ska betala mig) och låter bolaget fakturera den vidare till kund. Kan jag fortfarande använda 2893 eller blir fler konton inblandade?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan fortfarande använda 2893 i kredit som du senare debiterar när du tar tillbaka dina utlägg från ditt AB.

Att du senare fakturerar dessa utlägg till din kund betyder bara att bolaget får tillbaka för SITT kostnadsutlägg av kunden och plus/minus noll för utläggen uppstår i bolagets bokföring - intäkt mot kostnad.

Mikael Pettersson