Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra trängselskatt privatbil

HejsanJag äger ett Aktiebolag och brukar använda min privata bil för att åka till och från min kund. Jag skulle vilja att ni tydliggör vilket konto man ska använda för att bokföra trängselskatten på . Jag är lite osäker på vilken som är rätt då vissa nämner konto 5616 och andra skriver konto 7333 (som jag inte hittar i Visma för övrigt)http://www.momsens.se/hur-bokfor-man-... försöker de reda ut vad som gäller, men kan ni tydliggöra det ytterligare tack!Ett exempel kan vara att jag har fått 150kr i trängselavgift som jag har "åkt på " eftersom jag tog mig till/från min kund med min privata bil. Hur kan jag dra av kostnaden och vilket konto ska jag bokföra den på?Tack!

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

56XX kontot är egentligen avsett att användas när verksamhetsbolag äger/leasar fordonet.
I ditt fall kan du lägga till trängselskatt på din reseräkning som du väl skriver när du tar betalt av ditt bolag för att du ställer ditt fordon till bolagets förfogande milersätning mm.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

tack för ditt svar
Så du menar att jag ska fylla i en reseräkning varje månad på hur mycket jag har använt min bil samt milersättningen?
kunden är ca 1-1,5 mil ifrån mig tur och retur den kanske jag inte kan dra av men trängselskatten kan jag dra av antar jag. Jag hittade en pdf http://download.vismaspcs.se/verktyg-... där man får sköta det manuellt, verkar inte som att Visma har en lösning för Visma eEkonomi. Frågan är dock fortfarande, vilket konto bokför jag det på 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

5800 resekostnader.
7331 milersättning skattefri del, 18,50 kr per mil
Ja detta gäller för allt resande du gör för bolagets räkning med din bil.
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

en sista fråga, så inkluderar man trängselavgiften i konto 7331 eller 5800?
Tack på förhand Mikael 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Trängselavgiften till 5800, 7331 enbart körda mil x 18.50 kr

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Mikael!
Fd medlem
Inte tillämpbar

You ́re Welcome