Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emfraden
MEDLEM

Bokföring och förmånsbeskattning samfällighetsavgift ägarlägenhet

Jag har en fråga angående samfällighetsavgiften för en ägarlägenhet som en juridisk person (aktiebolag) äger. Vad jag förstår så är samfällighetsavgiften inte avdragsgill eftersom den utgör kostnad för privata saker såsom sophämtning osv. Betyder detta att samfällighetsavgiften måste förmånsbeskattas på den person som hyr ägarlägenheten av bolaget? Måste detta deklareras i arbetsgivardeklarationen eller liknande? Jag undrar också hur samfällighetsavgiften ska bokföras i bolaget som äger ägarlägenheten?

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Är det en anställd eller ägare till bolaget som hyr lägenheten? Om ja, så måste kanske samfällighetsavgiften läggas som en förmån beroende på hur hyran är beräknad. I det fallet så läggs förmånen på lönen var månad på samma sätt som en bilförmån.

Är det en extern som hyr lägenheten så bör man ju ha räknat med kringkostnaderna när hyran sätts och därmed så blir ju samfällighetsavgiften en del av bolagets kostnader kopplade till hyresintäkten.

Tack för svar!

 

Det är varken en anställd eller ägare som hyr utan en extern hyresgäst. Innebär det alltså att samfällighetsavgiften är avdragsgill och bokförs som övriga lokalkostnader/fastighetskostnader?

Som jag ser det så är det ju en kostnad man har som är direkt kopplad till en intäkt, så i min värld är det en avdragsgill kostnad. 

Khedron Wilk
CHAMPION