Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföringskonto samt verifikationsserier

Hej! Jag håller på att fixa en integration mellan min Woocommerce butik och Visma. Den vill att jag väljer betalsätt och hur de bokförs. Jag skulle bara vilja veta så jag väljer rätt bokföringskonto. Stämmer det att det är konto 1510 vid "Direct bank transfer" från kund och konto 1910 vid betalning med Klarna? Det är nämligen förvalt men när jag försöker hitta info om det får jag det snarare till att det ska vara tvärtom.

 

Något som efterfrågas är även vilka verifikationsserier man ska använda. Fattar det som att väljer man inte något blir det automatiskt A. Förvalt i integrationen är E för "bank transfer" och C för Klarna. Vill man så kan man såklart lämna det blankt.

 

Jag driver för övrigt enskild firma och har valt kontantmetoden.

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Eftersom du har kontantmetoden så bokförs inkomster och utgifter först när in- och utbetalning sker, alltså bokas inga kundfordringar eller leverantörsskulder upp på samma sätt som det gör vid faktureringsmetoden. Jag rekommenderar vår artikel Vad är kontantmetoden? om det är något som känns oklart gällande den biten. När det gäller vilket konto du ska bokföra betalningarna på så beror det helt enkelt på vilket konto din kund betalar till egentligen. Om vi tar 1910 - Kassakonto som exempel, detta är ett konto som debiteras om du till exempel fått en kontant inbetalning, sker däremot en inbetalningen till ditt företagskonto på banken så ska 1930 - Företagskonto debiteras. Frågan är alltså inte helt enkel att besvara rakt av tyvärr. 

Verifikationsserier är något du bestämmer helt själv, för att kunna separera dina olika bokföringshändelser enkelt beroende på vad händelsen avser. Ser att du använder Visma eEkonomi och om du går till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter kan du se vad du har för inställningar gällande Verifikationsserie där. Enkelt beskrivet så bestämmer detta vilken bokstav som hamnar före verifikationsnumret en verifikation får när den skapas, så frågan är om du vill fördela de olika betalningarna beroende på hur kund betalar. Det påverkar alltså inga bokföringssaldon eller annat. 

Ha en fin eftermiddag!
/My