Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Steve Korbuly
MEDLEM

Bokfört bankhändelse på fel konto

Hej!

Nybörjare & förvirrad.

 

Jag har två aktiva konton på min bank: "företagskort" och "PLUS". Jag laddade ner CSV-filer från bägge dessa och importerade in under "PLUS" i kassa & bankhändelser. Alltså hamnade även alla transaktioner från "företagskort" i "PLUS". Detta märkte inte jag förrän efter jag redan matchat (jag gör detta manuellt) en bankhändelse som "inköp mot kvitto". Försökte åtgärda detta problem genom att skapa en korrigering av verifikationen där jag bytte ut 1940 till 1930. Räcker detta? Eller hur ska jag se till att se till att det blir rätt?

 

PS: Ser nu under Kontoanalys - Huvudbok att korrigeringen av verifikationen står som positivt saldo under 1930, och att den originella verifikationen står kvar som negativt saldo under 1940. Beloppen kvitterar ut varandra. Betyder detta att det är fritt fram att skapa en helt ny?

 

Tack för hjälp!

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Kontrollera att saldona på de olika huvudbokskontona stämmer med bankens uppgift. Om det gör det behöver inget mer göras. En korrigeringsverifikation vänder den felaktiga konteringen men lämnar kvar den ursprungliga, så det ska vara en post åt "vardera hållet" kvar på kontot som tar ut varandra och dessutom den kontering du lagt in som rättelse. 

Tack!