Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Borttappat kvitto

Hej! Har Visma enskild frima och undrar hur/om jag kan bokföra en utgift från mitt företgagskort, som syns på kontohändelser på min bank, fast jag kan inte hitta kvittot. Kan jag skriva ut kontouppgifterna och ha som underlag istället för kvitto?

10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Eva, varje affärshändelse ska dokumenteras genom en verifikation. En verifikation kan vara ett kvitto, en faktura, ett kontoutdrag eller annat underlag som innehåller information om affärshändelsen.

Verifikationen ska minst innehålla följande uppgifter:
- köpare
- säljare
- datum när verifikationen sammanställdes
- datum när affärshändelsen inträffade
- vad affärshändelsen avser
- beloppet med moms specificerad

Om du saknar ett underlag måste du själv skapa en verifikation, en så kallad bokföringsorder.

I ditt fall får du helt enkelt skriva ett underlag som du kompletterar kontoutdraget med. Kan du inte styrka momsbeloppet kan du inte göra avdrag för den ingående momsen.

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-09-05

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, Tack snälla för svar!! Ha en fin sommar!
Eva
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag använder Visma Enskild Firma och har en fråga kring vad som gäller om verifikationsunderlag saknas. Man ska i så fall göra en egen bokföringsorder. Exempelvis när man gör insättningar/uttag, överför pengar, osv.

Jag vet ungefär vad en sådan ska innehålla och har hittat en hel del mallar på nätet som man kan använda. De flesta innehåller dock Konto samt Debet och Kredit.

I Visma Enskild Firma finns ju inte konto samt debet och kredit. Jag gör t.ex. enbart insättningar och uttag på mitt girokonto.

Vad bör en bokföringsorder innehålla om man använder Visma Enskild Firma för att den ska vara en giltig bokföringsorder?

mvh

Toni

This reply was created from a merged topic originally titled
Bokföringsorder och konto.

Hej Toni!
Du hittar svaret på din fråga i den här tråden.
//Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Marianne Jansson
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

This reply was created from a merged topic originally titled
Kvitton saknas vid kreditkortsköp....


Om en kund gör inköp med kreditkort och så kommer fakturan, då saknas kvitton för en del av inköpen. Har då endast kontoutdraget och en notering från kunden "borttappat kvitto", hur ska jag hantera detta i bokföringen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Bokföra utan kvitto.


Nu har jag lyckats med att för första gången slarva bort ett kvitto till bokföringen! Tack o lov ett litet sådant på endast 38 kr, men hur ska jag bokföra transaktionen på mitt företagskonto? Jag vet vad köpet gäller, kan man skriva ett manuellt kvitto, eller gör man det som ett eget uttag på sig själv?
kajo46
UTFORSKARE

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Förkommet kvitto.

Har tappat ett kvitto och tänkte bokföra det som eget uttag detta år och istället bokföra det som utgift nästa år när jag återfunnet kvittot. Är detta ok ? Skall man i samband med inlämning av deklarationen informera skattemyndigheten om att det kan komma som utgift nästa år ?
caitlin
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokför man utan kvitto - eEkonomi.

Hur bokför man utan kvitto ? Har köpt varor hem med kontokort ,fick lämna tillbaka och fick kontant. Fick inte kvitto tillbaka från kassan! Hjälp! Tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Saknar kvitto för kortköp, hur bokföra 1930 - eEkonomi.

Hej

jag saknar ett kvitto för ett kortinköp gjort på företagets visakort. Hur bokför jag  bankhändelsen då jag inte har ett kvitto? Det måste jag väl själv betala men konteringen måste ju in i bokföringen?

Vänligen

Chantal
Rebecca10
MEDLEM

Hej!

Jag har ett par kortköp gjorda på företagskort där dom tappat bort/ råkat förstöra kvittona. Kan man skriva en bokföringorder och bokföra dom mot konto 6992? Jag förstår att jag inte kan dra momsen när det inte går att styrka vad som köpts.