Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Datum för AGI?

Idag när jag tänke göra AGI för Dec kommer automatisk datumet 12 Jan upp.  Jag brukar göra AGI några dagar efter lönen och väljer då datumet jag bokför AGI:n. Vilket datum är rätt att välja? Spelar det någon roll?

 

Mvh

Petnisse P

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej Pontus,

 

Det här hänger ihop med hanteringen av skattekontot som vi hade uppe tidigare.

 

När du gör lönen så bokas väl arbetsgivaravgifterna upp som en kostnad på 7510 och en skuld på 2731?

Om svaret är ja på den frågan så har du bokat upp kostnaden i rätt månad och på rätt år.

 

När det sen kommer till själva skattedeklarationen så är inte det något som ska bokföras, kostnaden är ju redan hanterad. I samband med deklarationen så får du fram vad du ska betala till Skatteverket i form av F-skatt, moms, aga och avdragen skatt. Den inbetalningen ska finnas på skattekontot senast den 17 januari (den 12:e övriga månader förutom augusti) och bokföras debet 1630 och kredit 1930.

Ta sedan ut ett kontoutdrag när månaden är slut och reglera skulderna på 2650, 2710 och 2731 samt boka f-skatt på 2510 (alt. 2518) enligt de transaktioner som skett på skattekontot.

 

//Carina

Hej Carina, tack för tålamod,

 

Helt riktigt, jag har lönebesked tillägget så allt bokförs på resp konto när jag bokför löneutbetalningen.

 

Det jag undrade över var själva bokföringsdatumet för arbetsgivardeklarationen. Nu när jag försökte göra den kommer automatisk 12 Jan.  Jag har inte brytt mig om det här innan men fram till nu har jag alltid ändrat datumet till aktuellt datum när jag gör AGI:n.  Är det ok?

 

Mvh P

Hej Pontus,

 

Själva deklarationen ska inte generera någon bokning utan det är datumet för själva betalningen som borde styra. Det borde därför vara januari som är det rätta 🙂 

I bokslutet ska skulderna på 2710 och 2731 ligga kvar så att det matchar det som ännu inte har hänt på skattekontot.

 

//Carina