Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

wisser01
MEDLEM

Diverse frågor med önskan om hjälp/svar

Frågor till VISMA Webbforum:

 

  • Hur bokför jag försäljningar som gjorts i december 2023 men som betalas i januari 2024?
  • Hur korrigerar jag dokument som det varnas om "fel daum" när jag skall göra en ny momsredovisning?
  • Om jag har upparbetad konsultationstid under slutet av året, skall jag ta upp detta i årsedovisningen och hur påverkar det resultatet?
  • Vår omsättning har varit urusel i år och vi ligger rejält på minus, hur kan man göra för att det skall se så bra ut som möjligt?
  • På grund av detta då vår omsättning ligger under 200.000:- 2023 har vi planerat att göra ett s.k. Förenklat Årsbokslut för att hålla nere kostnaderna. Kan vi enkelt göra detta själva i eEkonomi programmet?
  • Tar gärna emot tips om det finns utbildningsvideos som tar upp just dessa problem och i så fall ett och ett annars kommer jag inte att greppa det hela!?

    Tack på förhand!

    //Christer
45 SVAR 45
Joachim E
MODERATOR

Hej

För att kunna besvara dina frågor korrekt så behöver jag veta vilken bolagsform detta gäller. Det hanteras på lite olika sätt beroende på just bolagsform.

Översteg dina försäljningar som hör till 2023 men som blir betalda i 2024 totalt 5 000 kr?
Samma fråga gäller även för den upparbetade konsultationstiden?

Önskar dig en fin dag
Joachim

Hej och tack för snabbt svar Joachim,

Det gäller ett AB i fåmansform och i båda fallen JA.

Det samma
//Christer

Hej

Inser nu att jag missade att fråga om vilken bokföringsmetod du bokför enligt.

Men går igenom hur du hanterar det enligt båda.

1. Kontant/bokslutsmetoden.

- Försäljning som skett i december men som betalas i 2024.

Gå in på sidan Inställningar > Räkenskapsår och IB. Klicka på året och sedan på redigera. Där hittar du en knapp för att bokföra upp kundfordringar och levskulder på allt som inte är betalt i 2023




Systemet gör då en kontering som ser ut så här



Sedan när du får betalt i 2024 så matchar du inbetalningen mot fakuran precis som vanligt. Då fakturan redan är uppbokad som en kundfordran kommer den bokföras bort från 1510 i samband med matchningen.

- De upparbetade intäktern behöver hanteras på ett lite annorlunda sätt

I 2023 På datum 2023-12-31 gör du en manuell kontering som ser ut så här.
Observera att du måste ta bort momskoderna.





I 2024 på datum 2024-01-01 gör du även där en manuell kontering på samma sätt där du vänder på debet och kredit.



När du sedan fakturerat och fått betalt så matchar du fakturan precs som vanligt.

Allt som allt kommer då intäkten hamna på 2023 men momsen redovisas i 2024.

2. Faktureringsmetoden.

- Försäljning som skett i december men som betalas i 2024

Detta hanteras av systemet direkt eftersom din kundfordran automatiskt blir bokförd när du skapar och bokföra fakturan.
även matchningen av inbetalningen görs på samma sätt som vanligt bara att den görs i 2024

- De upparbetade intäktern behöver hanteras på ett lite annorlunda sätt

I 2023 På datum 2023-12-31 gör du en manuell kontering som ser ut så här.
Observera att du måste ta bort momskoderna.





I 2024 på datum 2024-01-01 gör du även där en manuell kontering på samma sätt där du vänder på debet och kredit.



Fakturan och matchningen gör du även här precis som vanligt med.

Hoppas detta var begripligt annars är du välkommen att återkomma med förljdfrågor.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

 

Tusen tack!

Vi använder Kontantmetoden och undrar då om vårt resultat för 2023 påverkas positivt eller negativt om vi bokför upparbetad tid redan nu?

 

//Christer

Hej

Resultat kommer påverkas positivt eftersom intäkterna kommer bokföras i 2023.

/Joachim

Hej igen,
Det ser inte ut så här när jag loggar in enligt ovan, får inte upp dessa val utan det kommer enbart upp info att det inte finns några "Leverantörsskulder", vad gör jag för fel?

Hej @wisser01!

 

Jag ska göra mitt bästa för att svara på båda dina frågor om momsredovisning och försäljningen.

 

Momsredovisning:

Om momskontrollen flaggar för Avvikande datum innebär det att momsredovisningen du arbetar med innehåller verifikationer som borde ha redovisats i tidigare momsredovisning. Detta händer om du registrerar nya verifikationer i en period efter det att momsredovisningen för den perioden redan är avslutad och bokförd.


Kontrollera först verifikationerna för att bedöma om de har blivit registrerade på fel bokföringsdatum, eller om det är aktuellt att göra en rättning av förra periodens skattedeklaration hos Skatteverket. Gör du ingenting kommer verifikationen med när momsredovisningen bokförs.

 

Bokföra försäljningar som gjorts i december 2023 men som betalas i januari 2024:

Kontrollera att du har skapat ditt räkenskapsår för 2024 först. Lägg in alla fakturor som hör till räkenskapsåret innan. Det går att använda funktionen som Joachim nämner, Bokför kundfordringar och lev.skulder. Det går även bra att boka upp detta i samband med årets sista momsdeklaration. Systemet föreslår alltså att du ska boka upp skulderna i samband med att du klickar Bokför på momsdeklarationen.

 

Om du fortsatt inte får upp valet inne på ditt räkenskapsår, eller vid momsdeklarationen vill jag att du slår en signal till oss, så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället.

Informationen ovan hittar du i våra hjälpavsnitt, har länkat till båda avsnitten i rubrikerna om du vill kika igenom dem. 
 

Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne

wisser01
MEDLEM

Återigen ett stort tack, då vet jag hur vi skall göra detta. Det jag också vill stöta på om är vår fråga om detta:

Vår omsättning ligger under 200.000:- 2023 så vi har planerat att göra ett s.k. Förenklat Årsbokslut för att hålla nere kostnaderna. Kan vi enkelt göra detta själva i eEkonomi programmet?

 

Tar gärna emot tips om det finns utbildningsvideos som tar upp just dessa problem och i så fall ett och ett annars kommer jag inte att greppa det hela!?

 

 

//Christer

Hej

Du kan börja med att kika igenom denna vidon.

https://www.youtube.com/watch?v=62BF8QUi2m4

/Joachim

wisser01
MEDLEM

Tack jag skall titta på denna video men beträffande Förenklat Bokslut så undrar jag om det går att fixa via eEkonomi?

 

Hej

Du får inte ut något ur eEkonomi direkt men visst kan man göra det i eEkonomi om man vet hur och vad man behöver göra. Sedan får man fylla i blanketterna manuellt och skicka in det till bolagsverket och skatteverket manuellt 

Det är dock inte något man kan få hjälp med här i forumet då det kräver att man kan se din bokföring.

Det finns dock ett tillägg för bokslut och deklaration som jag definitivt rekommenderar för att det kommer bli enklare, korrekt samt att ni får ut alla blanketter som krävs och kan skicka in det digitalt direkt från tillägget.

 

Det kommer med all säkerhet spara er en massa tid och förenkla för er.

Joachim

Tusen tack igen, ber att få återkomma om detta och vad kostar ett sådant tillägg?
 
//Christer 
wisser01
MEDLEM

Sorry, tittar färdigt på videon först!

//Christer

Tusen tack igen, ber att få återkomma om detta och vad kostar ett sådant tillägg?
 
//Christer 

Hej

Priset är 129 kr exklusive moms per månad. Ser att det står i bilden jag bifogade.

Du är välkommen att återkomma när som det behövs.
Ha en fortsatt fin kväll.

wisser01
MEDLEM

Tack Joachim,

Jag köpte till detta och testar.

//Christer

wisser01
MEDLEM

Ursäkta men jag hade en fråga till som aldrig blev besvarad:

  • Hur korrigerar jag dokument som det varnas om "fel daum" när jag skall göra en ny momsredovisning?

Skicka gärna länk med video om det finns.

wisser01
MEDLEM

Hej igen Joachim,

Detta har nu fungerat bra och jag är även klar med årsavstämningen för 2023. Som jag nämnde tidigare så köpte jag Visma Deklaration/Årsredovisning efter din rekommendation för att göra klart årsbokslutet. Dock har jag stött på lite problem i slutet med denna procedur och behöver din/er hjälp. Följande varningar dyker upp när jag skall slutföra för att sända in:

 

wisser01_0-1709652509613.jpeg

 

 

wisser01_1-1709652509624.jpeg

 

 

wisser01_2-1709652509630.jpeg

 



wisser01_3-1709652509647.jpeg

 

Begriper inte hur jag skall kunna justera detta för allt vad jag går in på/öppnar så går det inte att ändra värden. Behöver hjälp med detta omgående. Dena andra varningen är att det är fel datum i vissa dokument men detta borde jag kunna lösa.

Ett stort tack på förhand!

 

//Christer

Hej

Vad skönt att det i stort sett fungerat smidigt så långt.

Jag skulle behöva se en balansräkning från eEkonomi för att kunna svara på detta. En kvilificerad tanke är att tidigare års resultat inte är omförda innan bokslutet skall sammanställas. återkom med balansrapporten så skall jag kunna reda ut detta.

/Joachim

Hej igen Joacim och tack för svar, blir dock lite konfunderad då det i mitt program heter Balansräkning och inte Balansrapport men det kanske är samma sak. Här är det jag har hittat i varje fall - tog även med förra årets underlag.

Balansrapport.jpg