Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nybörjare
MEDLEM

Dubbelt av inbetalning

Kunde betalade fakturan två gångar av misstag. Fick betala tillbaka en av betalningen. Hur bokför jag den? Har enskild firma och upprättar förenklat årsbokslut. 

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Du bokför dubbelbetalningen på 2890 övr kortfristiga skulder och återbetalningen på samma konto. 

tack för ditt svar. Att jag bokför dubbelbetalningen på D1930 och K2890 först i och med jag fick pengarna. Och när jag betalar tillbaka dom så ska jag göra motsatsen K1930 och D 2890? 

Hej

Det blir helt rätt om du gör som du själv skriver. Så du har uppfattat det helt korrekt.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Nybörjare
MEDLEM

När jag gjorde som jag beskrev ovanför och du höll men nu ser det ut som jag har en "2390 - Övriga långfristiga skulder" vilket jag egentligen inte har. Tacksam för ett svar. 

Hej

Bokförde du den ena av inbetalningarna mot 2390 eller 2890 och återbetalningen mot samma konto som du bokförde inbetalnignen mot?

Om du använt samma konto på den ena inbetalningen och återbetalningen så skall det bli plus minus noll och inget skall finnas kvar på 2390.

var det exakt samma summa som återbetalades?

/Joachim

Tack för ett snabbt svar. Jag hade lyckats boka inbetalning mot 2890 och utbetalning mot 2390. Ska jag skapa korrigeringsverifikation på 2890 och ändra det till 2390 ?

Hej

Lättaste sätt att rätta till detta på är att du gör en kontering under Bokföring > verifikationer > Ny verifikation som ser ut på detta sättet.

2890 Debet
2390 Kredit

På så sätt så kan du rätta en enda verifikation och slipper att rätta båda två.

/Joachim