Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Consigliere
MEDLEM

EU-inbetalning och bankkostnad

Jag mottog en EU inbetalning, varvid banken drog 1,50 kr i bankavgift. När jag gjorde en verifikation för betalning av kundfakturan lade jag till 1,50 i bankkostnader, varvid 1930 (Företagskonto) krediterades och 6780 (bankkostnader) debiterades. Så långt verkade allting stämma.

 

När jag drog ut en resultaträkning visade dock saldot på kassa/bank 1,50 högre än vad det faktiskt är. Jag gjorde då en ny verifikation där 1930 krediterades och 6570 debiterades. Nu är kassa/bank rätt i RR men nu har 6570 i RR påförts 3 kr i bankavgifter istället för 1,50 kr. Tacksam för hjälp på hur jag kan lösa detta.

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag måste tyvärr erkänna att jag inte riktigt förstår hur du menar. Kassa/bank är ingenting som skall synas på resultaträkningen då detta är något som är en tillgång och finns i balansräkningen. Din första verifikation lät korrekt då du bokförde 1,50 i kredit mot 1930 och i debet mot 6570, så det låter underligt att det inte stämde för dig. Att det numera finns 3 kr bokfört på 6570 är för att du gjort två identiska verifikationer, vilket bör i sin tur göra att 1930s saldo inte heller stämmer. Dock så är det bara bankkostnader som skall synas i resultaträkningen då detta är ett kostnadskonto medan 1930 är ett tillgångskonto och finns i balansräkningen. Du kan behöva kontrollera vad 1930 har för kontotyp om du ser detta i denna rapporten.

 

Enligt mig så låter det i alla fall som att du bokfört detta två gånger och att du bör nollställa en av dessa verifikationer, men utan insyn i din bokföring som en konsult kan ha så är det tyvärr lite svårt att svara på. Om det är så att du ser ditt företagskontot i resultaträkningen så låter det som att det blivit något fel i inställningarna för dig och det kan vara bra att kontakta programsupporten för hjälp med det. 

 

Ett tips är att kolla huvudboken för 1930 och se så att denna stämmer med vad du har för händelser på ditt kontoutdrag, så bör du säkert kunna hitta vad som kan ha gått fel. 

 

Ha det fint!

Josefine

Tack Josefin. Huvudboken visar 2 * 1,50 kr i bankkostnader på konto 6570 nu. Resultatrapporten visar konton eftersom jag kryssat för "Visa konton" som tillval för resultatrapporten när jag tar ut den. Det känns som om det är något fel på Visma-programmet här, eftersom resultaträkningen visade felaktig bank/kassa trots att jag hade gjort rätt från början, vilket nu även huvudboken bekräftar.

 

Uppdatering: Fick hjälp av två olika personer på supporten nu för att lösa detta. Det verkar vara något fel med programvaran, åtminstone som jag ser det. Visma skulle kolla upp om det kan vara något fel. Superhjälpsamma och trevliga tjejer på supporten!

Hej igen!

 

Vad fint att höra att du fick bra hjälp från supporten! Det låter som att du fått hjälp med ditt ärende, åtminstone så har du ett pågående ärende med supporten för att kontrollera att allt är okej i programmet. Du får jättegärna uppdatera i tråden om det blir löst och om det skulle uppstå någon mer fundering kring detta. Får hoppas att allt blir löst för dig så snart som möjligt. 

Ha det fint!

 

Josefine