Är ägare till en Enskild Firma utan anställda och undrar hur jag ska bokföra ålderspension och sjukförsäkring på rätt sätt.
Har enskild firma utan anställda och har precis tecknat för Länsförsäkringars friplan med pensionsförsäkring och sjukförsäkring. Hur bokför jag detta?
Hej
Jag har också letat som en tok för att få aktuella uppgifter på detta. Det verkar som att alla rör till det mer än nödvändigt då det alltid är privatpersonen bakom en enskild firma som är betalningsansvarig, finns inte någon annan juridisk enhet än du själv.
Sen hittade jag på Verksamt.se om 35% och 10 PBB. Men också:
Privat sparande kan sänka din allmänna pension
Om du som enskild näringsidkare gör avdrag för pensionssparande så sänker du ditt överskott som den allmänna pensionen och många andra sociala förmåner grundas på. Du sänker den med beloppet för pensionssparandet plus den så kallade särskilda löneskatten på pensionssparbeloppet på 24,26 %.
Om du vill ha full intjäning till din allmänna pension och ha tillgång till sociala förmåner såsom sjukpenning bör du undvika att göra avdrag för privat pensionssparande, så länge du har ett överskott i näringsverksamheten under cirka 45 000 kronor i månaden (2021).
Så jag skippar att bokföra detta.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.